Redelement.plCiekawostki Marketing WoMM – czy to odpowiednia reklama dla mojej firmy?

Marketing WoMM – czy to odpowiednia reklama dla mojej firmy?

Marketing WoMM jest jednym z rodzajów marketingu internetowego. Co prawda WoMM to tak zwany marketing szeptany, który jest najstarszą formą reklamy.W internecie jednak realizacja takiej kampanii wygląda nieco inaczej niż w reklamie bezpośredniej. Jeśli chcesz wypromować swój biznes i zastanawiasz się, czy WoMM jest odpowiednią formą reklamy dla Twojej firmy, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem.

Czym jest WoMM?

WoMM (Word of Mouth Marketing) polega na rekomendacji danego produktu bądź usługi. Inną nazwą tej formy reklamy jest buzz marketing. W przypadku sprzedaży bezpośredniej polecenie danej firmy lub jej oferty jest czymś naturalnym. W sferze internetowej należy się już bardziej wysilić. Jeśli chcemy promować naszą firmę w internecie to powinniśmy wypowiadać się we wszystkich miejscach, gdzie o firmie powstała wzmianka. Mogą to być też miejsca, gdzie ktoś poszukiwał produktów lub usług, które oferujemy. Przy czym powinny być one wartościowe i mieć przełożenie na nasz zysk.

Internet jest jednak szeroki i głęboki, stąd bez pomocy specjalistów możemy nie dotrzeć do potencjalnych klientów. Reklama ta przy tym nie może być nachalna. W dobie świadomego konsumpcjonizmu należy uważać szczególnie z intensywnością reklam. Chcemy zapaść w pamięć, skłonić potencjalnego klienta do skorzystania z naszej oferty, a nie „wyskakiwać mu z lodówki”. Za duża ilość poleceń może denerwować potencjalnego klienta tak samo, jak reklamy przed ulubioną piosenką na popularnej platformie video. 😉

Jak działa marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji polega na tym, aby zbudować rozpoznawalność firmy w internecie. Chcemy przybliżyć potencjalnym klientom ofertę naszej firmy, dać się poznać i pozyskiwać nowych klientów. Świetnie jeśli zostaną oni z nami na dłużej i będziemy mieć z nimi „stałą relację” handlową/usługową, a także to, co najważniejsze – ich zaufanie. Kampania WoMM pomoże nam w tym, jeżeli będzie realizowana w profesjonalny sposób.

WoMM marketing ma wzbudzać zaufanie i zachęcić klientów do zakupu. Działania marketingowe w ramach tej kampanii muszą być zatem przemyślane. Jedną z kluczowych kwestii jest ustalenie strategii. Należy się zastanowić, kto jest w grupie potencjalnych klientów i spróbować do nich dotrzeć poprzez różne kanały. Jeżeli nie jesteśmy w stanie samodzielnie zająć się tym, to powinna to zrobić profesjonalna agencja WoMM.

Marketing WoMM – jak się za to zabrać?

Kampania WoMM pomoże nam zrealizować obrane cele, jeżeli ustalimy strategię, grupę docelową oraz kanały, skąd chcemy dotrzeć do potencjalnych klientów. Ręczne wyszukiwanie wzmianek o firmie w internecie lub miejsc, gdzie możemy się wypowiedzieć będzie jednak dość czasochłonne, a i tak możemy nie dotrzeć do wszystkich miejsc. Warto pomóc sobie korzystając z monitoringu sieci. Jednymi z najpopularniejszych tego typu narzędzi są Brand24 i SentiOne. Wskazują one wzmianki, pochodzące z różnych kanałów – są to m.in. fora internetowe, media społecznościowe, blogi czy artykuły na tematycznych serwisach.

Działania promocyjne możemy też realizować na miejscach, gdzie wspomniano o naszej konkurencji. Wybierając odpowiednie słowa kluczowe bądź nazwę firmy konkurenta korzystając z narzędzi marketingu szeptanego trafiamy na content, dotyczący konkurencji, gdzie również możemy dotrzeć do nowych klientów. W tym miejscach odbiorcy mogą dowiedzieć się o naszej marce, Reklama „z ust do ust” na kanałach wymiany informacji między użytkownikami może w znacznym stopniu zwiększyć sprzedaż. Dobór miejsc jest tu kluczową kwestią.

Marketing szeptany również wykorzystywany jest w social mediach. Najczęściej da się go zauważyć na grupach na Facebooku, jednak w większości przypadków reklama jest nachalna. Grupy w mediach społecznościowych mają cel wymiany opinii na temat adekwatny do grupy. Promowanie firmy za pomocą marketingu rekomendacji na grupach musi więc być naturalne, tematyczne i głównym celem jest chęć pomocy osobie, poszukujących usług i produktów. Jeśli toczy się dyskusja na dany temat dobrze jest wnieść do niej wartościowe informacje.

Marketing szeptany – czy jest odpowiedni dla mojej firmy?

Zadaniem kampanii marketingu szeptanego jest m.in. zwiększenie rozpoznawalności firmy, dotarcie do klientów, których oczekiwania może spełnić nasza oferta, wzrost zysków, a także poprawa reputacji. Czasami firmy nie cieszą się dobrą sławą, a z uwagi na to, że w internecie możemy być bardziej anonimowi, użytkownicy mogą wyrażać swoje opinie w sposób jawny. Nie zawsze niestety pochlebnie. Marketing szeptany ma między innymi na celu reagowanie na takie sytuacje. Brak reakcji jest akceptacją i niesie w skutkach to, że w oczach nowych klientów, którzy czytają tą wzmiankę stajemy się niewiarygodni. Wypowiadając się w imieniu firmy mamy możliwość obronić swoje stanowisko i przekonać ich do siebie.

Według 64% marketerów marketing szeptany jest uważany, jako najskuteczniejsza forma reklamy. Statystyki mówią, że niezadowolony klient informuje od 8-16 osób o przykrych doświadczeniach z daną firmą, a biorąc pod uwagę, że te poinformowane osoby mogą podawać złą informację dalej, aby przestrzec znajomych tworzy nam to zastraszający wynik. Dla porównania zadowolony klient przekazuje rekomendację tylko 4-6 osobom.

W przypadku ważnych wydarzeń, jak ślub, narodziny dziecka, zakup nowego samochodu – i związanych z tym wydatków, to właśnie marketing szeptany ma największy wpływ na decyzję zakupową. Każdy z nas szuka rekomendacji, kiedy planuje większy wydatek lub chce, aby zakupiony produkt czy usługa była satysfakcjonująca.

Zadając sobie pytanie, czy marketing szeptany jest odpowiednią reklamą dla mojej firmy uwzględnijmy te przykładowe dane statystyczne. Pomyślmy też, jak my zachowujemy się jako konsumenci – czy szukamy rekomendacji, czy sugerujemy się nimi? Odpowiedź na te pytania powinna być jednoznaczna z odpowiedzią na tytułowe pytanie. Wszyscy jesteśmy konsumentami i chcemy podejmować dobre decyzje zakupowe, a marketing szeptany zdecydowanie nam w tym pomaga.

Klaudia Minkina

klaudiamatlingiewicz@gmail.com

W redelement.pl zajmuję się wysokiej jakości linkbuildingiem, opieką nad wizerunkiem firmy oraz prowadzeniem social mediów. Z doświadczenia wiem, że czasami mniej znaczy więcej. Moje działania skupiają się na ilości idącej w parze z jakością.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się