Redelement.plBudowanie linków Formy marketingu szeptanego – WoMM bez tajemnic
formy marketingu szeptanego

Formy marketingu szeptanego – WoMM bez tajemnic

Form marketingu szeptanego jest kilka, mimo, że pierwsza, która wpada nam do głowy, gdy słyszymy to hasło to marketing szeptany na forach. Oczywiście popularna „szeptanka” na forach internetowych jest najczęściej stosowanym elementem marketingu WoMM. Rynek marketingu internetowego ciągle się rozwija, dlatego zrodziły nam się jeszcze inne formy marketingu szeptanego, które powinny wdrożyć obsługujące nas agencje WoMM.

Dobrze poprowadzony buzz marketing przynosi wiele dobrego, jeśli chodzi o budowanie mocnych linków prowadzących do strony internetowej, ale też z uwagi na świadomość konsumentów i budowanie świadomości marki.

Jak prowadzić kampanię WoMM, aby przynosiła efekty?

Jak prowadzić kampanię WoMM, która zapewni zyski firmie? Marketing WoMM daje duże pole do popisu. Przede wszystkim powinniśmy postawić na jakościowe miejsca do wypowiedzi. Powinny to być strony, fora czy blogi tematycznie powiązane z firmą, niezaspamowane i z ruchem.

Sama wypowiedź powinna być rozbudowana, poprawna merytorycznie, wyglądająca wiarygodnie i odnosząca się do tematyki czy wypowiedzi innych użytkowników. Takie wpisy sprawią, że nasi potencjalni klienci widząc je mogą zdecydować się na skorzystanie z naszej oferty. Działania te pomogą nam również w pozycjonowaniu.

Sprawdzajmy czy dana strona posiada dobrą widoczność, m.in przez takie narzędzia jak Semstorm. Miejsca do kampanii marketingu szeptanego możemy wyszukiwać ręcznie poprzez wyszukiwarkę Google, korzystać z baz portali czy forów, które mamy, a ponadto korzystać z takich aplikacji jak Brand24 czy Sentione. Monitorują one wzmianki w sieci i wskazują nam miejsca, w których dane słowo kluczowe lub nazwa brandu została użyta. Takie aplikacje oszczędzają nasz czas, ponieważ wykonują część „roboty” za nas. Warto z nich korzystać w przypadku kampanii WoMM.

Kampanie na forach internetowych – zły i dobry WoMM

Kampanie WoMM na forach internetowych przyniosą nam dobre efekty, jeżeli zadbamy o jakość miejsc i wysoką merytoryczność wypowiedzi. To bardzo ważne, ponieważ większość polskich forów internetowych jest mocno zaspamowanych, a na forach moderowanych łatwo można podpaść administratorom. To, że trudniej jest zdobyć wpisy w takim miejscu nie znaczy, że nie da się tego zrobić wcale. Jeżeli nasza wypowiedź będzie tematyczna, rozbudowana i pomocna dla innych użytkowników to mamy szansę, że admin nie usunie naszego posta oraz nie zbanuje konta za próbę reklamy.

Należy opisać wrażenia związane z firmą, jej produktem czy usługą. Dzięki temu kampania WoMM na forach wygląda naturalnie i wpływa na wizerunek firmy. Merytoryczność wypowiedzi oraz jakość for jest bardzo ważna. Odradzałabym prowadzenie kampanii marketingu szeptanego na forach w wątkach, w których każdy wpis zawiera link, a BROŃ BOŻE w miejscach zaatakowanych przez roboty spamerskie.

Już do lamusa powinny odejść też wpisy na forach, których długość to 1 czy 2 zdania, a treść wygląda w ten sposób „Jeżeli szukacie dobrej suszarki do włosów to polecam XXX”, byleby przy linku była jakaś treść. Twórzmy tylko rozbudowane, merytorycznie poprawne i tematyczne wpisy na forach internetowych, a nie nachalny spam. Poświęćmy czas na to, by odpowiednio dobrać miejsca do wypowiedzi i stwórzmy wartościową wypowiedź z nazwą brandu. Unikałabym również dodawania wpisów w tematach, w których ostatnia wypowiedź została dodana kilka lat wcześniej.

Kampanie marketingu szeptanego na blogach

Kampanie marketingu szeptanego na blogach to kolejne z rodzajów WoMMu. Jest to wypowiedź w postaci komentarza do wpisu na blogu. Możemy wypowiedzieć się jako klient bądź w imieniu firmy, jako ekspert. Tutaj ważna jest szczegółowa znajomość oferty. Blogi są jednak mocno moderowane, szczególnie te wartościowe z ruchem. Musimy postarać się, aby nasza wypowiedź wnosiła wartość i dotyczyła treści artykułu. Jeżeli mamy na to czas to przeczytajmy artykuł dokładnie, a jeżeli nie mamy takiej możliwości to przeskanujmy go wzrokiem i skupmy się na ważnych wątkach, o których warto wspomnieć w naszym komentarzu.

Bloger może wtedy uznać, że nasz komentarz jest ciekawy i warto zaakceptować go na stronie. Większość blogerów jest jednak wręcz „uczulonych” na spam i nie akceptują takich wpisów. Jeżeli ktoś prowadzi kampanie marketingu szeptanego na blogach już dłuższy czas, to ma własną bazę blogów skategoryzowanych pod względem tematyki, co ułatwia mu pracę w wyszukiwaniu wątków do wypowiedzi, ale można też skorzystać ze wcześniej wspomnianych przeze mnie aplikacji do monitorowania sieci oraz wyszukać ręcznie w Google. Podobnie jak w przypadku marketingu szeptanego na forach oraz innych form WoMMu, komentarze na blogach powinniśmy dodawać tylko i wyłącznie do wpisów tematycznych do branży firmy.

Czytaj również:

Marketing rekomendacji, czyli opinie wpływające na wybory konsumentów

W marketing rekomendacji konsumenckich możemy wpleść WoMM w postaci marketingu na forach internetowych oraz blogach, a także komentarze do artykułów czy opinie w Google, Ceneo czy stronie sklepu internetowego i wiele innych. Szerokość działań jest zależna w dużej mierze od branży firmy. Marketing rekomendacji WoMM w teorii ma wzbudzać jeszcze większe zaufanie u potencjalnych klientów, którzy natrafią na wzmiankę o firmie w sieci niż klasyczny marketing szeptany. Kampanie marketingu rekomendacji powinny zostać przygotowane ze szczególną skrupulatnością. Narzędzia do monitorowania sieci są tutaj bardzo pomocne. Marketing rekomendacji to wpisy, które powinny wiernie przedstawiać naszą współpracę z firmą, nasze wrażenia po skorzystaniu z oferty i tutaj również powinniśmy pokusić się o szczegółowość wypowiedzi.

Powinniśmy opisać działanie produktu czy usługi, określić terminy realizacji, a nawet cenę (chyba, że klient zastrzega sobie ujawniania pewnych informacji), dlatego warto w przypadku tej formy marketingu szeptanego działać w porozumieniu z firmą. W przypadku marketingu rekomendacji konsumenckich skupiamy się na wspomnieniu nazwy brandu i opisie szczegółowych wrażeń z nim związanych (np. specyfikacja produktu).

Jeżeli mamy konto na Google Moja Firma, to możemy poprosić naszych klientów o to, aby wystawili nam opinie i opisali naszą współpracę. Opinie w Google są często brane pod uwagę w trakcie decyzji zakupowej przez potencjalnych klientów, dlatego warto o nie zadbać. Jeżeli jednak mamy negatywne opinie na wizytówce w Google to warto skontaktować się z niezadowolonym klientem, wyjaśnić kwestię jego niezadowolenia i poprosić go o usunięcie lub edycję takiej opinii, w ramach czego może otrzymać rabat czy rekompensatę. Jedna negatywna opinia może mieć większy wpływ na decyzję potencjalnego klienta niż 10 pozytywnych.

WoMM Marketing i Social Media

Social Media to świetnie miejsce do przeprowadzenia kampanii marketingu WoMM. Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn to takie portale, które wpływają na budowanie wizerunku w Internecie. WoMM na Social Mediach to wypowiedzi osób, które skorzystały z naszych usług w formie komentarzy czy wpisów na tematycznych grupach. Kampanię marketingu szeptanego na Facebooku czy innych kanałach social media możemy też prowadzić sami jako firma stając się ekspertem i doradcą w oczach klientów.

Regularnie odpowiadajmy na każde zapytanie, komentarz, pokażmy, że jesteśmy dla klientów dostępni. Łatwiej będzie im nam zaufać, ponieważ klienci zauważą, naszą aktywność i pomoc. WoMM na Social Mediach to taka forma marketingu szeptanego, która może dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Takie serwisy społecznościowe mają w swojej bazie miliony użytkowników, a do grup tematycznych należy zazwyczaj od kilkudziesięciu do kilku tysięcy osób, którzy są potencjalnymi odbiorcami kampanii WoMM.

Dzisiaj wielu konsumentów sprawdza opinie w sieci na temat produktu lub usługi oferowanej przez daną firmę. Powinniśmy zadbać o to, by nasza firma cieszyła się dobrym wizerunkiem w sieci.

Dobrze przeprowadzona kampania WoMM ma pozytywny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Przygotowując się do kampanii marketingu szeptanego powinniśmy dobrze zapoznać się z ofertą firmy, a jeśli jest taka potrzeba odbyć szkolenie ze znajomości produktów czy usług.

Ważne jest, by każda forma marketingu szeptanego jaką zastosowaliśmy w kampanii WoMM była na bieżąco przez nas monitorowana. Możemy otrzymać odpowiedzi innych użytkowników, często negatywne. Ważne, by sprowadzić dyskusję na odpowiedni tor.

FAQ – Kampanie WoMM

Jaka jest optymalna długość wpisu WoMM?

Darujmy sobie pisanie jednozdaniówek. Rozwińmy naszą wypowiedź, opiszmy ofertę firmy i nasze wrażenia z nią związane. Jakościowy marketing szeptany na forach to dla mnie przynajmniej 6 rozbudowanych zdań.

Jak prowadzić kampanię WoMM samodzielnie?

Bardzo ważna jest systematyczność działań. Jeżeli nie możemy się temu poświęcić lepiej zlecić prowadzenie kampanii marketingu szeptanego agencji WoMM.

Czy kampanie z udziałem influencerów są pomocne w marketingu?

Kampanie z udziałem influencerów cieszą się dużą popularnością. Influencerzy są doskonałym kanałem do przeprowadzenia marketingu rekomendacji konsumenckiej, ponieważ posiadają dużą grupę odbiorców. Mogą wpływać na decyzje zakupowe w tej grupie.

Klaudia Minkina

klaudiamatlingiewicz@gmail.com

W redelement.pl zajmuję się wysokiej jakości linkbuildingiem, opieką nad wizerunkiem firmy oraz prowadzeniem social mediów. Z doświadczenia wiem, że czasami mniej znaczy więcej. Moje działania skupiają się na ilości idącej w parze z jakością.

Komentarzy:

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się