
Jak szukać wysokiej jakości miejsc do linkbuildingu za pomocą wyszukiwarki Google
Linkbuilding, czyli zdobywanie linków pozycjonujących prowadzących do naszej strony, to bardzo ważny element w procesie budowania wysokich i stabilnych pozycji w wyszukiwarce Google. Czym jest linkbuilding i dlaczego jest tak ważny w SEO opisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów na blogu.
Metod zdobywania linków jest wiele. Począwszy od tych automatycznych, kończąc na pisaniu wysokiej jakości artykułów i czekaniu, aż ktoś sam umieści do nich odnośnik, polecając je jako wartościowe źródło wiedzy. Jak jednak szukać wartościowych portali, na których możemy umieścić link czy to poprzez wykupienie publikacji (artykuły sponsorowane), czy to poprzez ręczne umieszczenie komentarza z linkiem lub dodanie strony do bazy firm? Z pomocą przychodzi nam… Google 🙂 Dzięki zastosowaniu odpowiednich zapytań, możemy znaleźć strony, które świetnie nadają się pod budowanie wysokich jakości linków pozycjonujących – i to zupełnie za darmo!
Z tego artykułu dowiesz się:
1. Wyszukiwanie za pomocą operatorów zaawansowanych Google
2. Wyszukiwanie „po skrypcie”
3. Wyszukiwanie linków konkurencji
4. Jak wykorzystać Clusteric, aby przyspieszyć proces wyszukiwania miejsc LB za pomocą Google?
Wyszukiwanie za pomocą operatorów zaawansowanych Google
O tym, czym są operatory wyszukiwania zaawansowanego możemy przeczytać na stronie https://www.google.pl/intl/pl/help/operators.html. W wielkim skrócie są to specjalne wyrazy, które tak modyfikują nasze zapytanie, że otrzymujemy bardziej sprecyzowane wyniki. Najprostszym przykładem może być zastosowanie operatora [site:]. Jeśli zastosujemy go w zapytaniu do Google, wyszukiwarka ograniczy wyniki do witryn z danej domeny lub rozszerzenia.
Fot. Przykład wykorzystania operatora [site:]. Po wpisaniu w wyszukiwarkę site:.pl, otrzymamy listę domen z rozszerzeniem .pl
Stosując więc odpowiednie zapytania z operatorami możemy otrzymać listę stron, które z dużym prawdopodobieństwem posłużą nam do budowania odnośników pozycjonujących.
Spróbujmy więc wyszukać kilka najpopularniejszych źródeł linkowania za pomocą operatorów.
- Serwisy ogłoszeniowe
Serwisy ogłoszeniowe to strony, na których możemy sprzedać przedmioty czy zaoferować własne usługi potencjalnym klientom. Niektóre z tych portali pozwalają również na umieszczenie odnośnika do strony oferenta. Stosując odpowiednie zapytania, takie jak site:.pl „darmowy portal ogłoszeniowy” czy site:.pl „dodaj ogłoszenie” do Google, możemy otrzymać bardzo ciekawą i wartościową listę, która po przefiltrowaniu posłuży nam do linkowania.
Fot. Przykład zastosowania opertora [site:] w wyszukiwaniu portali ogłoszeniowych
- Fora
Fora internetowe to miejsca w których poruszana jest dyskusja na różnorakie tematy. Pozycjonerzy szczególnie upodobali je sobie jako miejsce do zdobywania linków pozycjonujących. Dlaczego? Otóż sporo z nich posiada dobre parametry i pozwala pozyskać dodatkowy ruch użytkowników. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że spora część z nich jest mocno zaspamowana, przez co konieczna jest szczegółowa analiza. Fora internetowe można wyszukać na przykład za pomocą operatora inurl:forum lub intitle:forum.
Fot. Przykład zastosowania operatora [inurl:] w wyszukiwaniu for
- Katalogi firm
Katalogi firm to niegdyś najpopularniejsza metoda na SEO w Polsce. Kto nie korzystał z Donlinkage i puszczał spam na Webmini czy SEOkatalogi niech pierwszy rzuci kamieniem 😉 A dziś?.. warto dodać stronę do wyłącznie wyselekcjonowanej listy katalogów.
Fot. Wyszukiwanie katalogów firm za pomocą operatora [site:]
- Blogi
Metod na zdobycie linków pozycjonujących z blogów jest co najmniej kilka. Możemy komentować, zlecać artykuły sponsorowane czy zaproponować współpracę z autorem na zasadzie artykułów gościnnych. Jak wyszukać blogi pod linkbuilding? Nic prostszego 😉 Jako przykład może posłużyć wykorzystanie operatora [inurl:] – inurl:blogspot „piłka nożna”. Stosując ten zestaw operatorów, otrzymamy wszystkie blogi znajdujące się na platformie Blogspot.com, poruszające tematykę piłki nożnej.
Fot. Wyszukiwanie blogów za pomocą operator [inurl:]
Powyższe przykłady to oczywiście podstawowe sposoby zastosowania operatorów w wyszukiwaniu miejsc pod umieszczenie odnośnika. Kombinacji do zastosowania jest mnóstwo i tylko od naszej wyobraźni zależy, jak wiele z nich zastosujemy i jak wiele nowych, świetnych miejsc uda nam się pozyskać. 🙂
Wyszukiwanie „po skrypcie”
Jednym z najpopularniejszych skryptów, na jakich oparte są strony internetowe, jest WordPress. Jest to system zarządzania treścią, dzięki któremu możemy prowadzić blogi, strony firmowe czy nawet sklepy. Na tym oprogramowaniu oparta jest również nasza strona Redelement.pl. Każdy skrypt posiada swój własny footprint (pol. odcisk palca), po którym możemy go zidentyfikować. Footprintem może być charakterystyczny ciąg znaków lub na przykład budowa adresów url.
Do wyszukiwania nowych miejsc możemy wykorzystać charakterystyczne footprinty skryptów. Załóżmy, że chcemy wyszukać blogi stworzone na WordPressie. Jak się do tego zabrać? Znaczna część platform umieszcza w stopce reklamę własnego oprogramowania. Nie inaczej jest z WP. Wykorzystując operator [site:] i zapytanie „Powered by WordPress”, otrzymamy listę blogów opartych na tym skrypcie.
Fot. Wykorzystanie operatora [site:] i „powered by wordpress”
Oczywiście bardzo duża ilość stron będzie miała usunięty wpis w stopce, aby uniknąć spamowania. Wchodząc jednak na strony, które do tej pory znaleźliśmy, możemy wyszukać kolejne charakterystyczne elementy. Załóżmy, że chcemy dodać kilka komentarzy – wyszukajmy podstronę, na której znajduje się wpis z możliwością skomentowania i skopiujmy treść, która znajduje się nad formularzem.
Fot. Kopiowanie fragmentów tekstu, charakterystycznych dla WordPressa
Zaznaczmy fragment: „Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *”, skopiujmy go i umieśćmy w oknie wyszukiwarki.
Fot. Wyszukiwanie skryptów za pomocą footprintów
Otrzymamy listę stron, na której znajduje się dany ciąg znaków, z dużym prawdopodobieństwem będą to witryny oparte o WP.
Jak dobrze wiemy, komentowanie oraz artykuły sponsorowane to nie jedyne metody na linkowanie. Niektóre portale pozwalają na przykład na założenie blogów czy umieszczenie linków w profilach. Jeśli znajdziemy stronę, która posiada ciekawy sposób na umieszczenie odnośnika, za pomocą footprintów możemy sprawdzić, czy nie ma więcej witryn opartych na tym oprogramowaniu. Sam WordPress posiada ogromną ilość wtyczek, które modyfikują jego możliwości i pozwalają nam na kreatywne umieszczenie odnośników.
Wyszukiwanie linków konkurencji
Myślisz, że sprawdzenie linków konkurencji możliwe jest wyłącznie za pomocą narzędzi takich jak Majestic.com czy Ahrefs.com? Nic bardziej mylnego! Z pomocą wyszukiwarki Google możemy również sprawdzić, skąd nasza konkurencja pozyskuje linki. Aby znaleźć takie odnośniki, jedyne co musimy zrobić to w oknie Googla wpisać adres domeny konkurencji w cudzysłowie, najlepiej bez http, https i www – czyli „domenakonkurencji.pl”.
Fot. Wyniki wyszukiwania dla „redelement.pl”
Oczywiście musimy się liczyć z tym, że na pierwszych pozycjach pojawi się domena konkurencji i jej podstrony, natomiast jeśli pogrzebiemy głębiej, znajdziemy portale, na których odnośniki posiadają nasi rywale.
Metoda ta jednak nie sprawdzi się wówczas, gdy anchor text odnośnika będzie inny niż adres domeny. Niemniej warto z niej korzystać, nawet jeśli posiadamy pakiety w najpopularniejszych backlink checkerach, ponieważ sporo stron posiada blokady na roboty majestica czy to ahrefsa.
Jak wykorzystać Clusteric, aby przyspieszyć proces wyszukiwania miejsc LB za pomocą Google?
Ręczne wyszukiwanie miejsc i ich późniejsza weryfikacja mogą się wydawać bardzo czasochłonne – i właściwie takie są. Właśnie dlatego warto przyspieszyć ten proces za pomocą specjalistycznych narzędzi. Clusteric Auditor to oprogramowanie, o którym szerzej można przeczytać na stronie producenta pod adresem https://clusteric.com/pl/. W znacznej mierze pomoże nam ono usprawnić wyżej wymienione metody wyszukiwania miejscówek i ich późniejszą analizę.
Fot. Okno startowe Clusteric Auditor
Wykorzystując moduł harvestera możemy wykonać wiele różnych zapytań do wyszukiwarki w jednym czasie. Narzędzie odpyta wyszukiwarkę i „wypluje” nam wyniki dla naszych footprintów.
Warto na tym etapie zaopatrzyć się w dobrej jakości proxy, ponieważ Google po kilku zapytaniach zbanuje nasze IP.
Fot. Harvestowanie Google za pomocą Clusterica
Po wyszukaniu wyników możemy przeanalizować strony pod względem skryptu, widoczności w wyszukiwarce, liczby zaindeksowanych podstron czy innych czynników, które nas interesują.
Fot. Analiza domen
Jak widać, program sprawdza wybrane przez nas czynniki w ciągu zaledwie kilku minut. Możemy je następnie poddać dalszej analizie, wyeksportować do Excela czy wygenerować raport.
Jeśli masz pytania dotyczące artykułu, chętnie odpowiem na nie w komentarzu! 🙂
Jurek
Świetny artykuł, dużo przydatnej wiedzy, pozdrawiam 🙂