Redelement.plTworzenie treści Optymalizacja tekstu pod wymagania wyszukiwarki
Optymalizacja tekstu pod wymagania Google

Optymalizacja tekstu pod wymagania wyszukiwarki

Słowa mają wielką moc. Chwalą, ranią, sprzedają, informują, recenzują. I choć same świetnie sobie radzą, to potrzebują pomocy, aby stać się nie tylko jeszcze silniejsze, ale przede wszystkim dostrzegane przez odbiorców. Z pomocą przychodzi optymalizacja, czyli ciężka praca nad treścią. Ciężka, ale jakże opłacalna.

Treść matką optymalizacji

Zacznijmy od tekstu, ponieważ żeby dopasować treść do wyszukiwarki, trzeba ją najpierw stworzyć. Przypomnijmy – każdy artykuł powinien być merytoryczny, odpowiadać na pytania użytkownika i umożliwić mu dokonanie własnego (właściwego) wyboru usługi/produktu/oferty.

„Treść powinna być unikalna” – to wyświechtany slogan, ale bardzo istotny, o czym mówi sam Google. Jeśli prowadzisz kilka stron i planujesz publikację artykułów o tej samej tematyce, musisz napisać je inaczej. Mam tu na myśli cały tekst, a nie tylko jeden akapit czy jedno zdanie. Unikniesz dzięki temu duplikacji tekstu (duplicat content). O tym, jak tworzyć wartościowe teksty, pisaliśmy już na blogu Redelement.pl.

Nagłówki, słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne

Jeżeli Twój wsad treści będzie gotowy i jesteś z niego zadowolony, możesz przejść do optymalizacji. Istnieje kilka istotnych czynników, o których musisz pamiętać:

  • Nagłówki – czyli popularne H1, H2, H3 i tak dalej. Nie chcę rozpisywać się o istocie i hierarchii, ponieważ ilu specjalistów, tyle opinii. Są osoby stosujące w tekstach H2 jako najważniejsze, H3 jako mniej istotne i H4 jako mało ważne. Są też tacy, którzy decydują się wyłącznie na H2. Zdarza się również, że H1 jest tytułem, a czasem H1 występuje pod nim. Zależy to między innymi od ustawień strony czy CMS.
Optymalizacja tekstu nagłówki redelement.pl

fot. Optymalizacja tekstu – nagłówki – redelement.pl

  • Słowa kluczowe – nazywane też keywords. Na wstępie należy zaznaczyć, że czasy upychania fraz kluczowych w tekście na potrzeby wyszukiwarki dawno już minęły. Roboty potrafią rozpoznać treść, która jest wartościowa oraz tę nazywaną przez specjalistów „thin contentem”. Mówiąc wprost, są to np. artykuły bez większej wartości, tworzone tylko pod konkretne słowo kluczowe. Optymalizując tekst zastosuj słowo kluczowe w tytule, we wstępie (leadzie), nagłówkach i akapitach. Nie musisz wplatać go wszędzie i bez odmiany. Nie bój się tego, bo możesz te słowa śmiało deklinować.
  • Linkowanie wewnętrzne – rodzaj linkowania, które zastosujesz w artykule, spełnia dwie funkcje. Pierwsza z nich to wskazanie drogi robotom wyszukiwarki, które dostają informację, że dana treść powiązana jest z tą, jaką znajdzie się po wejściu w odnośnik. Druga z funkcji również wskazuje drogę, ale użytkownikowi/czytelnikowi/potencjalnemu klientowi. Dzięki takiemu linkowaniu jesteś w stanie wskazać osobie odwiedzającej stronę, gdzie znajdzie kolejną część tekstu, który właśnie czytała albo, w jakim miejscu dowie się więcej o produktach opisywanych w poradniku na blogu.
Optymalizacja tekstu - linkowanie wewnętrzne - redelement.pl

fot. Optymalizacja tekstu – linkowanie wewnętrzne – redelement.pl

Adresy URL, czyli „przyjazne linki”

Definicję przyjaznych linków najprościej wytłumaczyć w ten sposób, że link powinien być na tyle prosty w konstrukcji, aby możliwe było podyktowanie go rozmówcy przez telefon. Właśnie dlatego nie powinien on zawierać znaków specjalnych czy polskich liter.

Przykładem przyjaznego adresu url jest www.redelement.pl/wizytowki-nap/ – brak w nim wyżej opisanych cech. Natomiast przykładem nieprzyjaznego linku byłby adres www.redelement.pl/offer$/wizyt%wki%nap. Ciężko to powiedzieć czy wpisać, a jeszcze trudniej znaleźć. Zarówno robotowi, jak i człowiekowi.

Nazwy zdjęć, które mają znaczenie

Zapamiętaj, że roboty wyszukiwarki nie widzą obrazków. Całą stronę rozpoznają po kodzie. Nazwa zdjęcia powinna więc nawiązywać do tego, co na nim się znajduje oraz być powiązana z tekstem, w którym je umieszczasz. Uzupełnij tak zwane alty i daj się odnaleźć. Co to oznacza?

Jeżeli piszesz artykuł o niebieskich adidasach i modelu „type” to powiedz o tym robotom. Wtedy nazwa zdjęcia „niebieskie adidasy type” zwiększa szansę dotarcia do potencjalnego odbiorcy. Fotografie nazwane „DSC073BV.jpeg” to gwarancja zerowego powiązania zdjęcia z produktem.

Znaczniki Meta Title i Meta Description – pierwsze wrażenie w wyszukiwarce

Meta tytuł (Meta Title) i meta opis (Meta Description) to dwa terminy mówiące o informacjach, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Zrób wszystko, aby te opisy jak najbardziej odzwierciedlały zawartości podstrony. Wyszukiwarka działa podobnie, ponieważ zależy jej, aby odpowiedź na zapytanie była w stu procentach trafiona.

Pamiętaj, że to miejsce, w którym użytkownicy często po raz pierwszy mają styczność z Twoją witryną. Znajduje się ona pośród setek innych stron i tylko od Ciebie zależy, czy właściwie wykorzystasz „CTA”, czyli przekonasz użytkownika na tyle, by do Ciebie wszedł.

Copywriting oferta

Oczywiście zarówno tytuł, jak i opis są ograniczone pod kątem znaków. Idealnie, żeby meta title, które będziesz uzupełniał, zawierało około 70 znaków, natomiast meta descripition około 156. Litery mają różne szerokości, dlatego zdania składające się z takiej samej liczby słów mogą wyświetlać się inaczej.

Polecam dwie strony, gdzie sprawdzisz czy Twój tytuł i opis są prawidłowe. Zapraszam do skorzystania z pomocy tutaj: https://blog.spotibo.com/meta-description-length/ oraz tutaj: https://seomofo.com/snippet-optimizer.html

Optymalizacja tekstu - meta title i meta description - redelement.pl

fot. Optymalizacja tekstu – meta title i meta description – redelement.pl

Opisane przeze mnie działania to podstawy, które mogą wpłynąć na wzrost pozycji Twojej strony w wynikach organicznych. Jak już wiesz z naszych poprzednich tekstów, na zwiększenie rozpoznawalności witryny w internecie wpływa wiele czynników. Optymalizacja jest jednym z nich. Pamiętaj jednak, że trzeba pracować nad wszystkimi tak samo – systematycznie i ciężko.

Piotrek Polok

teksty@redelement.pl

W redelement.pl odpowiadam za content. Research, tworzenie treści, jej optymalizowanie i zarządzanie nią to moja codzienność, w której czuję się bardzo dobrze. Jestem zdania, że prosty przekaz jest najlepszy, o czym przekonali się dotychczasowi Klienci.

Komentarzy:

  • Iqarius

    Ponieważ termin „optymalizacja” stał się ostatnio modny na internecie i zacząl wypierać frazę „pozycjonowanie”, Projekt IQ-arius nie mógł nie zauważyć tego zjawiska. Stąd pomysł na artykuł „Temat modny – Optymalizacja strony internetowej”. http://projekt.iqarius.pl/2018/12/optymalizacja-strony-internetowej/ gdzie publikujemy linki do najciekawszych wpisów internetowych w tym temacie. Wasz artykuł jest na naszej liście. Gratulujemy.

    Odpowiedz 13 grudnia, 2018o7:54 pm

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się