
Relinkowanie, czyli jak może pomóc Ci Twoja konkurencja?
Działania linkbudlingowe są jednym z elementów działań w każdej skutecznej strategii SEO. Nie trzeba nikogo (wśród osób doświadczonych w działaniach SEO) przekonywać do tego, że obecność odnośników do strony internetowej wpływa na jej widoczność. Leży to u podstaw oceny rankingowej Google – od początku działania wyszukiwarki.
Przez lata Google stara się regularnie dopracowywać mechanizm oceny jakości, by ograniczyć manipulacje wynikami. Powoduje to konieczność podejścia do działań linkbudlingowych bardziej indywidualnie i wymusza coraz to dokładniejszą analizę potencjalnych miejsc pod linki do naszej domeny. W jaki sposób ich szukać? Sposobów jest wiele, ale na potrzeby tego artykułu omówimy proces relinkowania.
Czym jest relinkowanie?
Relinkowanie to proces analizy profilu linków konkurentów i wykorzystywanie najbardziej wartościowych miejsc do linkowania naszej domeny. Zanim przejdziemy do tego, czym jest wartościowe miejsce i jak go szukać – ustalmy o jaką konkurencji mowa.
Konkurencja w procesie relinkowaniu – w jaki sposób określić?
W przypadku działań SEO bardzo częstym błędem jest zła interpretacja konkurencji. Z perspektywy działań SEO konkurencją nie są tylko firmy, które mają taki sam profil biznesowy. Są to wszelkie strony, które znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania na ważne dla nas słowa kluczowe. W poszukiwaniu konkurencji można również posiłkować się narzędziami – np. Senuto:

Konkurencja domeny w Senuto
lub Semstorm:

Konkurencja domeny w Semstorm
Jak widzimy, każde narzędzie podchodzi do oceny konkurencji inaczej. Właśnie dlatego jestem zwolennikiem analizy ręcznej po poszczególnych słowach kluczowych.

Strony wysoko w wynikach na frazę “WOMM”
Linki konkurencji – w jaki sposób sprawdzić?
Gdy mamy już listę konkurentów w wynikach wyszukiwania – należy dokonać szczegółowej analizy, jakie linki prowadzą do tych domen. Aby taka analiza była maksymalnie skuteczna, warto wykorzystać większą ilość narzędzi. Wynika to z tego, że każde z narzędzi może wykryć inne linki. Najczęściej używanymi narzędziami do analizy linków są Ahrefs oraz MajesticSEO. Po wpisaniu adresu serwisu, mamy możliwość zapoznania się z domena linkującymi i linkami z nich.

Analiza linków w Ahrefs
Zarówno w w/w Ahrefs, jak i w MajesticSEO wpisujemy domenę analizowaną i po chwili mamy możliwość analizy miejsc, z których prowadzą linki do naszej konkurencji.

Analiza linków w MajesticSEO
Należy pamiętać, że żadne programy do analizy linków nie są doskonałe i im większą ilością narzędzi zweryfikujemy konkurencję – tym większą mamy szansę dotarcia do szerszych danych. Dodatkowo warto wspomnieć o fakcie blokowania części stron przed popularnymi robotami, jakimi są roboty Majestica i Ahrefsa. W związku z tym warto używać również mniej popularnych narzędzi, jak np. Clusteric czy też SEO SpyGlass.
Linki konkurencji – darmowa analiza?
Wiele z omówionych wyżej narzędzi jest popularnych ale płatnych. Czy da się za darmo analizować konkurencję? Uważam, że jest to bardzo ciężkie, mimo tego warto używać tych sposób – jako uzupełnienie. Popularną metodą jest poszukiwanie linków z użyciem wyszukiwarki Google:

Analiza linków domeny w wynikach Google
Nie zastąpi to analizy narzędziami, ale bywa idealnym dopełnieniem. Warto też używać do tego celu wyszukiwarki Bing.
Relinkowanie – podsumowanie
W tym artykule przybliżyliśmy temat relinkowania oraz przedstawiliśmy idee tego rozwiązania. W dużym uproszczeniu – jeśli konkurencja będąca wysoko w wynikach ma pewne linki, dlaczego nie wykorzystać tych pomysłów? Oczywiście nie ma sensu powielać 1:1 wszystkich linków, a jedynie wybierać te, które w naszej ocenie są najlepsze. Nie możemy też popaść w skrajność i ograniczyć się tylko do pozyskiwania tych samych linków. Należy pamiętać, że relinkowania jest dobrą techniką, ale jako składowa całej szerszej strategii linkowania.
Autor tekstu: Marek Stokowski – specjalista SEO w krakowskiej agencji DevaGroup, wielbiciel szybkich motocykli i sytuacji, gdy wszystkie frazy są “na zielono”. Na co dzień zajmuje się działaniami SEO dla sklepów internetowych oraz serwisów www.