+48 519 106 555

+48 503 770 447

Konopiska, ul. Towarowa 2

kontakt@redelement.pl

Redelement.plTworzenie treści Jaki jest ten Content Marketing?
jaki jest content marketing?

Jaki jest ten Content Marketing?

[Głosów:3    Średnia:5/5]

Nie ukrywam, że inspiracją do napisania tego tekstu były dla mnie rozmowy z mniej lub bardziej świadomymi w temacie reklamy internetowej klientami. Słyszę od nich, że próbują zagłębić się w temat popularnego content marketingu, ale większość treści, na jakie trafiają to grafomania, a nie poradniki. Może z moim tekstem będzie podobnie, jednak nie wstydzę się tego powiedzieć.

W wielu artykułach widzę „wskazówki”, czyli słowo, które przeważnie występuje tylko w tytule. Są też hasła z czasownikami: „rób content marketing”, „twórz content” i hasła z przymiotnikami –”przyzwoity content” oraz „angażujące treści”. Fajnie wyglądają, ale co z nich wynika?

Czepiam się ogólników, serwując porównania, które mógłbym usunąć i nic w tym tekście by się nie zmieniło, jednak nie zrobię tego. „Ten tekst nie jest pisany dla mamony”, płatnej od znaków czy stron, jak na zachodzie. Wiem, że nie zdradzam tu dokładnie co i jak robić, ale przynajmniej wskazuję na co warto zwrócić uwagę, by potem zacząć to robić.

1. Content marketing eliminuje niecierpliwych
2. Content marketing jest wymagający
3. Content marketing to nie tylko słowo pisane
4. Content marketing nie gwarantuje sukcesu
5. Content marketing uczy systematyczności

Content marketing eliminuje niecierpliwych

Warto powiedzieć to od razu. Tworzenie strategii content marketingowej i jej realizowanie to coś w rodzaju sztafety. Tylko, że ta jest dość specyficzna. Każdy z członków zespołu biegnie z ciężkim workiem pomysłów na plecach, opaską na oczach i rozwiązanymi sznurówkami. Niektórym już na starcie nie będzie chciało się rywalizować i ugną się pod ciężarem pomysłów, a inni pobiegną nie w tę stronę co trzeba (czasem do konkurencji). Często tak właśnie wyglądają pierwsze tworzone strategie.

Trening czyni mistrza. Zespół pojawia się na zajęciach, pracuje nad projektem, popełnia i poprawia błędy, dopieszcza koncepcje i znowu staje na linii startu. Z kolejnym biegiem jest lepiej. Zespół wie co ma robić, zna już plan, widzi co działa, a z czego zrezygnować. Pamiętaj, że ścigasz się z ludźmi z Twojej branży, którzy też są na tej bieżni i robią content marketing.

Rywalizujecie cały czas, ale w końcu osoba odpowiedzialna za pomysł w Twoim zespole wychodzi na prowadzenie, biegnie z pałeczką do ludzi odpowiadających za wykonanie, a ci z kolei przekazują ją do akceptacji. Potem pałeczkę przejmuje realizacja, znowu akceptacja i wbiegacie z projektem na metę. Powita Was tam sukces albo porażka. Lecz w momencie, gdy wszystko pójdzie dobrze, wyprzedzicie konkurencję i zdobędziecie uznanie odbiorców. Cierpliwość popłaca.

Content marketing jest wymagający

Okej, może nie tyle content jest wymagający, co jego odbiorcy. To oni po przeczytaniu tekstu stwierdzą, czy są w stanie zaufać Tobie czy muszą szukać rozwiązania swojego problemu gdzie indziej. Zweryfikujesz to poprzez złożone zamówienia w sklepie, telefony z zapytaniem o usługę czy mniej materialnie – zostawienie komentarza, lajka lub udostępnienie tekstu w social mediach.

Właśnie dlatego tak istotny jest plan. Ustal co, kiedy, po co, dla kogo i gdzie chcesz zrobić. Inaczej cały czas będziesz biec na oślep. Jak stworzyć plan?

• Określ grupę, do której chcesz trafić;
• Zdecyduj, co chcesz pokazać i na czym Ci zależy;
• Które produkty/usługi są dla Ciebie ważne;
• Gdzie znajdziesz swoich odbiorców;
• Na jakim etapie jesteś im potrzebny;
• W jakiej formie możesz do nich dotrzeć;
• Co Ci to da;
• Jaka korzyść płynie z działań.

O tym, jak pisać wysokiej jakości treści na potrzeby content marketingu, wspominaliśmy w tekście „Jak pisać wysokiej jakości treści na potrzeby Content Marketingu?”

W internecie, w którym jest już wszystko, znalazłem ponad dziesięć pojęć content marketingu. Parafrazując tą najlepszą (według mnie) definicję, wynika z niej, że content marketing to strategiczne podejście, związane z tworzeniem i dystrybucją wartościowych treści. Za ich pomocą masz przyciągnąć i utrzymać konkretnych odbiorców, by potem oni przynieśli zysk. – to tak w skrócie.

Znowu pojawia się słowo „wartościowych” – czyli jakich? Tłumacząc sam sobie te słowa powiedziałbym, że tekst musi odpowiadać na pytania, być potrzebny dla czytelnika, ułatwiać mu wybór w danej sytuacji. Należy zadbać więc o to, żeby treści czytane przez internautów pomogły im podjąć właściwą decyzję albo przynajmniej taką, której nie będą żałować.

Content marketing to nie tylko słowo pisane

Stawiając na działania content marketingowe, idź o krok dalej i zwróć uwagę na formę przekazu, jaką jest video. Konto na YouTube czy Vimeo to nie tylko kolejny kanał, gdzie możesz dotrzeć do odbiorców, ale także świetne uzupełnienie bloga czy dedykowanej strony Twojej firmy. Niezależnie od tego, czy publikujesz informacje o przedsiębiorstwie czy branży.

Copywriting oferta

Kilka lat temu pracowałem w portalu tvn24.pl, gdzie poznałem metodę powielania contentu, który nie jest duplikacją dla wyszukiwarki. Mam tu na myśli przedstawienie czegoś w formie video, a następnie opisanie tego, co się zobaczyło. Dzięki temu mamy video dla tych, którzy mają mało czasu i tekst dla tych, którzy lubią mieć coś na „papierze”. Ponadto zyskujemy świeży content, co może wpłynąć na widoczność strony w wyszukiwarce. Sam wykorzystuję ten mechanizm w jednym z projektów, które prowadzę i śmiało mogę stwierdzić, że to działa.

Content marketing nie gwarantuje sukcesu

Działania te można porównać do obstawiania meczy. Pisząc na temat, który według nas jest „pewniaczkiem”, ten zawodzi na całej linii. Natomiast temat, który naszym zdaniem jest na doczepkę, nagle pozwala zyskać fortunę. Nie chcę mówić, że content marketing jest nieprzewidywalny, bo jest. Należy liczyć się z tym, że na osiągnięcie sukcesu lub jego brak masz 50% szans.

Nie oznacza to, że należy rezygnować z działań. Po prostu zrób dobry research – wracam do punktu „Content marketing jest wymagający” – i przekaż swoim odbiorcom informacje, których szukali. To trochę budowanie własnego audytorium, dla którego powinieneś być dostępnym specjalistą, chętnym do pomocy w interesującej odbiorcę kwestii. Pisałem o tym w artykule „Jak pisać teksty które konwertują?”

Content marketing uczy systematyczności

Kończąc już myśl. Opisywany proces wymaga uwagi i stałej opieki. Pamiętaj, że ciągle musisz dokładać do content marketingowego pieca. Najlepiej, aby Twój plan zawierał tyle drewna, by starczyło na cały okres wykonywanych działań. Systematyczność to pewnego rodzaju wyzwanie. Nie chcę przytaczać definicji systematyczności, bo każdy ją zna oraz każdy ma swoją, jednak, by zobrazować, jak ważny jest content marketing, pozwolę sobie na pewne porównania.

Jeśli czyta mnie filozof, to mogę powiedzieć, że content marketing jest jak życie – nie znosi próżni.

Jeśli czyta mnie sportowiec, to mogę powiedzieć, że content marketing jest jak mięsień – nieużywany zanika.

Jeśli czyta mnie piroman, to mogę powiedzieć, że content marketing jest jak płonący budynek – nie dolewając benzyny do ognia, wszystko stopniowo się wypala, a potem gaśnie.

Jeśli czyta mnie ogrodnik, to mogę powiedzieć, że content marketing jest jak ogródek, niepielęgnowany zarośnie chaszczami.

Na koniec dodam, że jeśli czyta mnie marketingowiec czy właściciel firmy, to powinien wiedzieć, że content marketing jest jak niszowy produkt – ma określony cel, nie będzie trafiał do wszystkich i nie od razu przyniesie zysk.

Potrzebujesz dobrej strategii content marketingowej i pomocy przy prowadzeniu działań? Napisz na kontakt@redelement.pl lub poprzez zakładkę kontakt.

The following two tabs change content below.

Piotrek Polok

W redelement.pl odpowiadam za content. Research, tworzenie treści, jej optymalizowanie i zarządzanie nią to moja codzienność, w której czuję się bardzo dobrze. Jestem zdania, że prosty przekaz jest najlepszy, o czym przekonali się dotychczasowi Klienci.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Bądź na bieżąco!

Obserwuj nas na Facebooku

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się