
Czym jest linkbuilding i dlaczego jest tak ważny w SEO
“If Content is King, Links Are Queen” – to powiedzenie od lat cieszy się dużą popularnością w branży SEO. Jeśli dobry jakościowo content jest królem, pozwalającym zwiększyć wartość merytoryczną naszej strony, przyciągnąć użytkownika i sprzedać usługę lub towar, to linki są królową, dzięki której użytkownicy w ogóle mogą na tę stronę trafić. Budowanie linków, czyli tak zwany linkbuilding, to skomplikowany proces, w którym obecnie bardziej od ilości pozyskanych linków, liczy się ich jakość i powiązanie tematyczne z pozycjonowaną stroną.
2. Dlaczego linkbuilding jest ważny w SEO?
3. Link – budowa odnośnika
4. Anchor Text – co to takiego?
5. Popularne źródła linków
6. Jak sprawdzić czy miejsce, z którego chcę pozyskać link jest wartościowe?
7. Linkbuilding – to ciągle działa!
Linkbuilding – czym jest budowanie linków?
Linkbuilding to nic innego, jak działania związane ze zdobywaniem odnośników (klikalnych linków) na innych stronach internetowych. Proces ten jest jednym z najbardziej istotnych zadań, jakie musi wykonać osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron, aby osiągnąć wysokie i stabilne pozycje w wyszukiwarce Google. Budowanie linków pozycjonujących to proces, który podlega ciągłym transformacjom, a na przestrzeni ostatnich kilku lat zmienił się o 180 stopni.
Wynikiem tego było odejście przez większość specjalistów od stosowania narzędzi automatyzujących zdobywanie odnośników, takich jak bardzo popularny Xrumer czy polski Donlinkage. Co prawda skrypty te dalej są rozwijane, ale nie przynoszą już takich spektakularnych efektów jak niegdyś. Dzisiaj liczy się jakość zdobytych linków, a nie ich ilość.
Osoba zajmująca się linkbuildingiem powinna wykazać się dużą kreatywnością. Nie należy umieszczać linków na zaspamowanych stronach, z mnóstwem linków wychodzących. Warto postawić natomiast na zadbane portale, które tematycznie pasują do strony, jaką chcemy wypromować. Dobrej jakości linkbuilding, oprócz korzyści związanych z podniesieniem rankingu strony w wyszukiwarce, powinien generować ruch użytkowników!
Dlaczego linkbuilding jest ważny w SEO?
Google oparło działanie swojej wyszukiwarki o ponad 200 czynników rankingowych. Należą do nich między innymi elementy związane z:
- adresem domeny – wiek domeny, słowa kluczowe w nazwie, długość rejestracji itp.,
- zawartością strony – content, meta tagi, nagłówki, gęstość słów kluczowych, częstość aktualizowania treści itp.,
- linkami prowadzącymi do strony,
- innymi zasadami algorytmu.
Linki prowadzące do strony nadal są znaczącą częścią algorytmu wyszukiwarki Google. Mimo upływu lat, to nadal wysokiej jakości odnośniki robią różnicę, dzięki której nasza strona wyprzedza konkurencję. Chociaż w tym miejscu warto nadmienić, że bez zadbania o prawidłowe onsite, samo linkowanie nie wystarczy.
Linkowanie to budowanie popularności strony wśród innych witryn. Wyobraźmy sobie, że nasza strona jest świetnie wyposażonym supermarketem, do którego jednak nie prowadzi żadna droga. Nikt nie może do niego dotrzeć, przez co tracimy klientów. Zadaniem linkbuildingu jest „wybudowanie dróg”. Najlepiej takich, po których porusza się mnóstwo „samochodów”, pełnych kontrahentów zainteresowanych naszym towarem.
Link – budowa odnośnika
Czym jest link? Najprościej tłumacząc jest to odnośnik, po kliknięciu którego zostajemy przeniesieni do innej strony internetowej. Link ułatwia więc poruszanie się pomiędzy stronami. Jest pewnego rodzaju „ulicą” w Internecie, dzięki której możemy trafić do wybranego przez nas miejsca. To ważna część nawigacji między stronami.
Link składa się z następujących elementów:
- adresu strony docelowej do jakiej prowadzi,
- anchor textu, czyli opisu dla naszego odsyłacza, który zobaczy użytkownik przeglądający stronę,
- targetu, czyli określenia czy odwiedzający po kliknięciu ma zostać na tej samej stronie, czy otworzy się nowe okno przeglądarki.
Oprócz tego możemy nadać title dla naszego odsyłacza. Może on być na przykład taki jak title strony do której prowadzi.
Rodzaje linków zewnętrznych
Linki zewnętrzne, czyli przychodzące, to odnośniki prowadzące do naszej witryny z innych stron internetowych. Mogą być zdobyte poprzez polecenie usług, towarów, treści itp., przez innych użytkowników lub w wyniku naszych celowych działań, czyli poprzez linkbuilding. Linki możemy podzielić na kilka rodzajów, które zostały opisane poniżej:
Linki tekstowe
Są to odnośniki w formie tekstu. Ten typ linka jest wykorzystywany znacznie częściej, aniżeli forma graficzna.
Linki graficzne
Mniej popularny sposób zakotwiczenia odsyłacza, ale warto z niego korzystać, aby zdywersyfikować profil linków. W tym przypadku link umieszczony jest pod obrazkiem, którego kliknięcie powoduje przejście do docelowej strony. Decydując się na umieszczenie linka pod obrazkiem, warto zadbać o nadanie mu atrybutu alt.
Linki dofollow
Są to linki przenoszące tak zwany link juice. Znaczy to tyle, że witryna, na której zdobywamy odnośniki, oddaje część swojej „mocy” naszej witrynie.
Linki nofollow
Linki nofollow to odnośniki, które, czysto teoretycznie, nie przenoszą link juice. Warto jednak zadbać o to, by do naszej witryny prowadziły również tego typu odsyłacze, ponieważ dzięki nim możemy zdywersyfikować profil linków (100% linków dofollow nie wygląda naturalnie, prawda?).
Ponadto częstą praktyką jest zdobywanie linków poprzez komentarze. Zwykle mają one atrybut nofollow i mimo tego, że w teorii nie zapewnią nam mocy SEO, mogą zwiększyć autorytet strony i pozyskać dodatkowy ruch użytkowników.
Linki martwe
Linki martwe to odnośniki prowadzące donikąd. Może to być na przykład domena, która wygasła, podstrona, która została usunięta lub niedziałająca witryna. Warto więc przeszukać swoją stronę pod kątem martwych linków. Możesz do tego wykorzystać na przykład darmowe narzędzie XENU. Odnalezione, martwe linki należy usunąć lub zastąpić nowymi.
Linki żywe
Są to odnośniki, które w odróżnieniu od linków martwych, prowadzą do aktywnej strony lub domeny.
Anchor Text – co to takiego?
Anchor text jest opisem, który znajduje się pomiędzy znacznikami <A> i </A> w budowie odnośnika. To tak zwany tekst zakotwiczenia. Warto zadbać o zróżnicowanie profilu anchor textów, ponieważ wyszukiwarka Google potrafi na tej podstawie doskonale wyłapać nienaturalne linkowanie. Możemy wyróżnić kilka rodzajów anchor textów np. exact match, brandowe, url anchor text, exact + brand anchor text czy linki obrazkowe.
Popularne źródła linków
To miejsca pozwalające na umieszczenie danych teleadresowych firmy. Cytowanie NAP (z ang. Name, Adress, Phone) to doskonały sposób na poprawienie rankingu strony – szczególnie w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Katalogi stron
Niegdyś bardzo popularny sposób na zdobywanie linków. Dziś, ze względu na mocne zaspamowanie katalogów i niską wartość merytoryczną, praktycznie niewykorzystywane w SEO. W Polsce do najpopularniejszych skryptów katalogów stron można zaliczyć Qlweb, Seokatalogi, PKSI czy Webmini.
Fora internetowe
Fora internetowe to miejsca w sieci, przeznaczone do prowadzenia rozmów i wymiany informacji przez użytkowników skupionych wokół określonego wątku (tematu). Fora dyskusyjne są bardzo często wykorzystywane do zdobywania odnośników pozycjonujących, przez co sporo z nich jest zaspamowana. Warto z nich korzystać, jednak tylko pod warunkiem, że wypowiadamy się w tematycznych wątkach, z niską ilością linków wychodzących, a nasze posty wnoszą wartość merytoryczną do dyskusji.
Komentarze na blogach/portalach
Dodawanie tematycznych komentarzy na branżowych portalach czy blogach, to świetny sposób na zdobycie linków wysokiej jakości. Niemniej jest on bardzo czasochłonny i należy mieć na uwadze, że nie wszystkie nasze wypowiedzi zostaną zaakceptowane przez administratorów. Linki z komentarzy zwykle posiadają atrybut nofollow, jednak pozwalają uzyskać jakościowy ruch i zbudować autorytet domeny, a to pośrednio przekłada się na widoczność strony.
Wpisy gościnne
Możemy wykorzystać nasze relacje w branży do publikowania tak zwanych wpisów gościnnych. Korzyści w tym wypadku są obopólne. Właściciel strony otrzymuje wysokiej jakości, nową treść na swoją witrynę, a my z kolei linka do naszej strony.
Artykuły sponsorowane to bardzo popularna forma reklamy, dzięki której możemy zdobyć link do strony. Płatne treści pozwalają na znakomitą promocję naszych usług lub produktów. Ważne jest jednak, aby wybrać popularny serwis, dopasowany tematycznie do strony.
SWL
Systemy wymiany linków to programy skupiające osoby posiadające witryny internetowe, na których zamieszczane są odnośniki do innych witryn www. Linki z SWLi mogą wyświetlać się w sposób stały lub zmienny (rotacyjny). Do najpopularniejszych, polskich programów wymiany linków możemy zaliczyć Weblink (rotacyjny) czy Statlink (stały).
Profile
Po zarejestrowaniu się, wiele witryn pozwala na stworzenie dedykowanego profilu, dzięki któremu inni użytkownicy będą mogli nas bliżej poznać. Często można tam umieścić informacje o sobie, datę urodzenia, zainteresowania i właśnie adres strony internetowej.
Strony wspierające to nic innego, jak popularne zaplecza. Te nadal są bardzo często wykorzystywanym sposobem w procesie pozycjonowania. Obecnie jednak strony wspierające muszą mieć wysoką wartość merytoryczną i powiązanie tematyczne z pozycjonowaną stroną. Do lamusa odeszła era tak zwanych presell page.
Wpisy w serwisach ogłoszeniowych
Portale z ogłoszeniami również można z powodzeniem wykorzystać w procesie budowania linków. Linki z ogłoszeń, oprócz podwyższenia rankingu strony, mogą przełożyć się na zdobycie dodatkowego ruchu.
Social media
Portale społecznościowe są świetną metodą na pozyskanie wysokiej jakości linków. Te co prawda w większości posiadają parametr nofollow, jednak generują wysokiej jakości ruch na stronie i budują zaufanie użytkowników. To z kolei przekłada się w sposób pośredni na autorytet naszej domeny. Najpopularniejszymi serwisami, które warto wykorzystać, są Facebook.com, Instagram.com, Twitter.com czy Linkedin.com.
Jak sprawdzić czy miejsce, z którego chcę pozyskać link jest wartościowe?
Na określenie jakości miejsca (strony), z jakiej chcemy pozyskać link, ma wpływ wiele czynników. To między innymi wiek domeny, częstotliwość aktualizacji treści, ilość zaindeksowanych podstron w Google (np. za pomocą komendy SITE:), widoczność w wyszukiwarce, profil linków prowadzących do domeny czy tematyczność.
Warto na tym etapie podpierać się narzędziami, które mogą ułatwić nam analizę np. MajesticSEO.com, gdzie określimy jakość linków prowadzących do strony albo Semstorm.com czy Senuto.com, gdzie możemy sprawdzić widoczność domeny. Innym znakomitym narzędziem, dzięki któremu po podpięciu API możemy zbadać wszystkie te parametry, jest Clusteric. To narzędzie doskonale znane na polskim rynku SEO. Jego autorzy dbają o stały rozwój. Choć na początku służył wyłącznie do analizy linków, dziś z jego pomocą możemy sprawdzić wiele innych parametrów – dotyczących witryny, linków czy też wykonać podstawowy audyt onsite.
Linkbuilding – to ciągle działa!
Mimo ciągłych zmian w wyszukiwarce i ulepszania algorytmu Google, linki nadal są obok contentu i czynników technicznych najważniejszym elementem rankingowym. Warto dbać o ich wysoką jakość i dopasowanie tematyczne. Pamiętaj, że jeden link zdobyty z mocnej domeny, ma większą wartość niż tysiąc zdobytych ze stron niskiej jakości. Linkbuilding to proces długofalowy i systematyczny, czego naturalną konsekwencją jest to, że tylko takie działania przynoszą wysokie i stabilne pozycje.
wario
Podobają mi się wyjaśnienia i podane przykłady a nie same ogólniki. Czekam na kolejne teksty od was 🙂
Michał Suski
Widać że lubicie dzielić się wiedzą, nawiązuję tu do konkretów 🙂 Sam ostatnio miałem okazę opublikować artykuł o podobnej tematyce, jednak nieco bardziej skupiłem się na źródłach linków, myślę że warto po przeczutaniu tego tekstu zajrzeć do mnie: https://surferseo.com/pl/blog/link-building-skuteczne-pozyskiwanie-linkow
Pozdrowienia!
Rafał Borowiec
Dzięki za wpis. Fajna podstawowa lista dla Linkbuildera. Ostatnio napisałem podobny wpis https://rafalborowiec.pl/link-building.html gdzie dorzuciłem więcej technik link buildingu nieużywanych tak często. Może się komuś przyda