Redelement.plPorady marketingowe Proofreading – istotny element w tworzeniu treści
Proofreading - istotny element w tworzeniu treści

Proofreading – istotny element w tworzeniu treści

Prowadzisz bloga firmowego lub hobbystycznie i często dopiero po publikacji widzisz błędy? Czytasz opublikowany tekst i czujesz, że coś nie gra w treści? Piszesz dobrze, ale w niektórych sytuacjach potrzebujesz pomocy lub potwierdzenia,  że wszystko jest poprawnie napisane? W tej sytuacji masz dwie możliwości – sprawdzić samemu lub oddać tekst w ręce specjalistów.

1. Proofreading – po co i dla kogo?
2. Samodzielny proofreading
3. Pomoc przy proofreadingu

Proofreading – po co i dla kogo?

Wiem, że proofreading kojarzony jest z poprawą tłumaczeń i nadaniu im odpowiedniego brzmienia. To prawda, choć dzisiaj wykorzystują go osoby potrzebujące korekty i redakcji zarówno tłumaczenia, jak i tekstu pisanego w języku ojczystym. Dla kogo jest usługa redakcji i korekty tekstu? Dla każdego, kto potrzebuje sprawdzenia swojej treści pod kątem poprawności gramatycznej, stylistycznej i interpunkcji.

Samodzielny proofreading

Jeżeli napiszesz tekst to nie publikuj go od razu. Zrób sobie przerwę, zajmij się innym projektem lub odpocznij. Wiem, że nie zawsze są takie możliwości i brakuje czasu. Jednak pracując według kalendarza marketingowego i odpowiednio planując treści, jesteś w stanie to ogarnąć.

Po co robić przerwę między pisaniem a sprawdzaniem? Przeważnie jest tak, że spędzasz nad tekstem kilka godzin i nie widzisz (potencjalnych) błędów. I to jest całkowicie normalne zjawisko, mówiąc wprost, zmęczenie materiału. Dlatego dobrze jest wrócić do tekstu po chwili, robiąc zupełnie inne teksty lub nawet rzeczy. Jeśli masz więcej czasu, a zakładając, że pracując według kalendarza wydawniczego/marketingowego, masz to do tekstu możesz wrócić na następny dzień.

Wracając do tekstu po przerwie masz świeże spojrzenie na to, co już stworzyłeś. Rzuca ci się w oczy zdanie, które kompletnie nie pasuje w danym miejscu, ale po chwili okazuje się, że to kwestia jego szyku. Zmieniasz go i teraz wszystko się zgadza. Tworzenie treści to wyczerpujące zajęcie i wymaga skupienia oraz zrezygnowania z pisania na czas. Jeśli nie pracujesz w newsach, poświęć trochę czasu na “wyprodukowanie” czegoś dobrego.

Pomoc przy proofreadingu

Choć na początku wspomniałem, że przy proofreadingu masz dwie opcje – samodzielnie lub ze specjalistą, to tę drugą podzielę jeszcze na pomoc znajomego specjalisty oraz specjalisty. Chodzi o to, że znajomy specjalista oprócz korekty tekstu potrafi zainspirować, wskazać inne rozwiązanie – po prostu podpowiedzieć.

Na przykład – jeśli oboje jesteście copywriterami, pozwólcie sobie wzajemnie oceniać treści. Nie mam tu na myśli kółka wzajemnej adoracji, tylko merytoryczne wskazówki/uwagi. Taka zaufana osoba, która ma pojęcie o redakcji i korekcie tekstu jest w stanie sprawdzić dotychczas stworzone treści i zasugerować zmiany.

Copywriting oferta

Model wzajemnej oceny materiału przed wypuszczeniem na światło dzienne poznałem na praktykach w Polskim Radiu. Redaktorzy wzajemnie przesłuchiwali zmontowane „dźwięki” nie po to, by rywalizować, ale by materiał, który jest dobry stał się jeszcze lepszy.

I tak samo jest z tekstem na blogu czy w gazecie. Nie mam tutaj na myśli sytuacji, że osoba która sprawdza tekst ma wysadzić go w powietrze i napisać od nowa. Chodzi tu bardziej czy tekst ma “flow”, czy zdania są odpowiednio długie, a szyk zdania zachęcający i czy generalnie tekst nie zmęczy użytkownika. Kolejna opcja to skorzystanie z pomocy osób, które zajmują się proofreadingiem zawodowo. Na rynku znajdziesz specjalistów oferujących wyłącznie redakcje i korektę tekstu, a czasami jest do dodatkowa usługa przy copywritingu.

Niezależnie od tego czy dokonasz proofreadingu samemu czy zlecisz go specjaliście pamiętaj o grupie docelowej. Pisząc tekst kierowany do lekarzy dobrze mówić ich językiem. Nie sugeruję, by cały tekst był w żargonie medycznym, ale kilka prostych słów z tej dziedziny nie zaszkodzi. Pokażesz wtedy, że wiesz o czym mówisz/piszesz.

Piotrek Polok

W redelement.pl odpowiadam za content. Research, tworzenie treści, jej optymalizowanie i zarządzanie nią to moja codzienność, w której czuję się bardzo dobrze. Jestem zdania, że prosty przekaz jest najlepszy, o czym przekonali się dotychczasowi Klienci.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się