+48 519 106 555

+48 503 770 447

Konopiska, ul. Towarowa 2

kontakt@redelement.pl

Redelement.plTworzenie treści Co powinno znajdować się w tekście?
Co powinno znajdowac sie w tekscie?

Co powinno znajdować się w tekście?

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Dlaczego tytuł tego artykułu jest przewrotny? Dlatego, że nie powiem o tym, jak go napisać, ale wskażę, jak powinien wyglądać. Żaden tekst nie składa się wyłącznie z treści. To także szereg przyjętych przez autora zasad, które wpływają na jego kształt, odczyt intencji, interpretację i skupienie uwagi czytelnika. Stąd właśnie decyzja, aby powiedzieć o tym co powinno być w tekście, a nie czym tekst być powinien.

1. Zasada odwróconej piramidy
2. Podział tekstu na nagłówki
3. Zwięźle i na temat
4. Zadbaj o flow

Zasada odwróconej piramidy

Zacznijmy od najważniejszego. Co to znaczy? Zasada odwróconej piramidy to jedna z podstaw w zawodzie dziennikarza. Mówi o tym, by to co najważniejsze umieścić na początku, szczegóły zawrzeć w środku tekstu, a mniej istotne informacje na końcu. Upraszczając:

1. Tytuł – może być pytający, oznajmiający lub w formie cytatu
2. Lead – wstęp, który zawiera najważniejsze informacje/streszcza artykuł
3. Epizody/nagłówki/śródtytuły – posiadają szczegółowe informacje/wprowadzają w dalsze części
4. Komentarze/wypowiedzi eksperta – zawierają poboczne informacje.

Podczas tworzenia tekstu wspomagaj się zasadą 5W:

  • What – Co?
  • Who – Kto?
  • Where – Gdzie?
  • When – Kiedy?
  • Why – Dlaczego? / Po co? / W jakim celu?

Stosując tę zasadę zwiększysz szansę na to, że Twój tekst będzie kompletny. W podsumowaniu artykułu możesz jeszcze raz wspomnieć o tym, od czego zacząłeś. Ponadto w zależności od formy tekstu – felieton/komentarz – masz okazję odpowiednio go zakończyć, nakierowując czytelnika i podsuwając mu wniosek lub zostawić wolną interpretację. Pamiętaj, żeby nie robić tego, jeśli tekst ma charakter informacyjny. To forma, która powinna być obiektywna w przekazie.

 

Podział tekstu na nagłówki

Unikaj ściany tekstu i stosuj nagłówki. Niby banał, a wielu twórców treści o tym zapomina lub po prostu świadomie nie wstawia. Kiedyś zapytałem jedną z dziewczyn – autorkę bloga – dlaczego nie stosuje w WordPressie nagłówków H2 i H3. Odpowiedziała, że brzydko to wygląda i nie chce, żeby jeden nagłówek był większy od drugiego. Tłumaczyłem, że to kwestia kilku zmian w kodzie, ale nie byłem wystarczająco przekonujący. Taka anegdota, wróćmy do tematu.

Podział na nagłówki to nie tylko wygoda dla użytkownika, który może złapać oddech i dać oku odpocząć. To także istotne działanie z punktu technicznego. Roboty wyszukiwarki wiedzą wtedy, że dany nagłówek (H1, H2, H3…) jest jednym z elementów tekstu, które należy wziąć pod uwagę.

Ilu specjalistów, tyle opcji wykorzystania nagłówków. Przeglądając fora i blogi ekspertów, możesz spotkać się zastosowaniem: H1 > H2 > H3 > H3 lub H1 jako tytuł > H2 > H3 > H2 > H2 – cyfra przy H oznacza ważność. 1 – najważniejsza, 2 ważna, lecz mniej niż 1 i tak dalej…

Zwięźle i na temat

Przeczytaj ten tekst na głos i wtedy zrozumiesz, że nie ma nic gorszego od długich zdań, w których ktoś postawił kropkę dopiero w miejscu, gdzie powinno być już drugie albo trzecie zdanie, a Ty dalej czytasz je jako jedno i wyczekujesz już, by się zakończyło, a one ciągle trwa. Ciężko prawda? Dlatego unikaj zdań wielokrotnie złożonych. Nie mam na myśli tutaj popadania ze skrajności w skrajności i tworzenia tekstów wzorowanych na historii Kaliego, który chciał tylko jeść i pić.

Znajdź złoty środek i stosuj zdania odpowiedniej długości. Pewnie znajdą się osoby, które zapytają: „jaka długość zdania jest odpowiednia”. Tego nie wiem, ale pamiętaj o rzeczowniku, czasowniku, przymiotniku, spójnikach i powinno być okej. Zresztą, jeśli jesteś już w tej części tekstu, to znaczy, że jest dobrze. Zwięźle i na temat.

Copywriting oferta

Zadbaj o flow

Wiele mądrych głów po dziennikarstwie, marketingu czy reklamie wypowiadało się, że w tekście powinno być podobnie jak w filmach Hitchcocka – zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem jest już tylko mocniej. I sporo w tym prawdy. Pamiętaj, że masz tylko chwilę, by zaciekawić czytelnika. Jeśli nie znajdzie nic specjalnego w leadzie, to nie przejdzie do dalszej części artykułu.

Pozwól czytelnikowi płynąć po tekście i zgrabnie wprowadzaj do kolejnych elementów tworzonych przez Ciebie treści. Stąd tak ważne jest to, by tekst był spójny, odpowiednio podzielony i przechodził między akapitami. Wykorzystaj wspomniane wyżej nagłówki i poinformuj czytelnika o czym będzie dana część, którą będzie czytał. Tutaj podobnie, jak przy tytule – możesz użyć formy pytającej, oznajmiającej bądź cytatu.

I na koniec najważniejsze. Nie skacz po wątkach. Posegreguj je, zastanów się od czego chcesz zacząć, zachowując chronologię. Czytelnik, który nie zrozumie Twojego tekstu będzie zły i może już do Ciebie nie wrócić. Nie będzie zły dlatego, że nie zrozumiał, co do niego piszesz. Będzie zły dlatego, że zmarnowałeś jego czas.

The following two tabs change content below.

Piotrek Polok

W redelement.pl odpowiadam za content. Research, tworzenie treści, jej optymalizowanie i zarządzanie nią to moja codzienność, w której czuję się bardzo dobrze. Jestem zdania, że prosty przekaz jest najlepszy, o czym przekonali się dotychczasowi Klienci.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Bądź na bieżąco!

Obserwuj nas na Facebooku

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się