Redelement.plTworzenie treści Jak powinna wyglądać współpraca z copywriterem?
Jak powinna wygladac wspolpraca na lini klient-copywriter

Jak powinna wyglądać współpraca z copywriterem?

Zdajemy sobie sprawę, że to od copywritera wymaga się kreatywności i takich treści, które od razu zaczną sprzedawać, a dodatkowo będą nominowane do Pulitzera. Mimo wymagań, wiele zależy też od osoby zamawiającej. Poznaj najważniejsze elementy współpracy na linii klient – copywriter.

1. Czym zajmuje się copywriter?
2. Czy copywriter jest w stanie napisać artykuł ekspercki?
3. Lista najczęstszych problemów we współpracy na linii klient – copywriter
4. Ceny tekstów – dlaczego lepiej zapłacić więcej

Czym zajmuje się copywriter?

Nie będę przytaczał tutaj definicji, ponieważ za chwilę może być ona nieaktualna, a poza tym – ilu ludzi, tyle teorii. Właśnie dlatego napiszę tylko do czego „wykorzystywani” są copywriterzy. Spotkasz ich w agencjach reklamowych, działach marketingu firm czy jako freelancerów, prowadzących własne działalności.

Specjaliści są w stanie pomóc przy pisaniu scenariuszy oraz tworzeniu planów kampanii reklamowych, zarówno ATL – „above the line” (odbiorca masowy), jak i BTL – „below the line” (odbiorca indywidualny). Piszą artykuły sponsorowane, teksty na blog albo komunikaty PR. Radzą sobie w outdorze oraz w internecie.

Skupię się na copywriterach tworzących treści na strony internetowe. Mogą być to teksty opisujące asortymenty sklepów, ofertę firmy albo służyć za poradniki w danej branży. Warto więc wiedzieć, co jest w stanie zrobić copywriter i jak z nim współpracować.

Czy copywriter jest w stanie napisać artykuł ekspercki?

Artykułem eksperckim w tym przypadku możemy określić tekst, w którym nie ma lania wody, zawarte są wartościowe informacje, poparte konkretnymi statystykami, źródłem, a czasami komentarzem. Śmiało można powiedzieć, że zakrawa to już w małym stopniu o zawód dziennikarza. A zatem nasuwa się pytanie – czy copywriter jest w stanie napisać artykuł ekspercki?

Tak, ale Ty jako klient i jednocześnie osoba specjalizująca się w danej dziedzinie, powinieneś mu w tym pomóc i ułatwić to zadanie. I choć o artykuł ekspercki pojawia się najwięcej pytań, to dotyczy to również wszystkich innych treści, które copywriter ma przygotować dla Ciebie. Niezależnie od tego czy tekst ma opisywać działanie firmy, nowe produkty, czy konkretną branżę – zawsze łatwiej i bardziej profesjonalnie będzie działać z pomocą briefu. O czym poniżej.

Lista najczęstszych problemów we współpracy na linii klient – copywriter

Brak briefu

To wielki problem. Jeśli copywriter wysyła do Ciebie dokument, w którym prosi o uzupełnienie tabeli z pytaniami, to naprawdę potrzebuje Twojej pomocy. Zostawiając informacje o grupie docelowej firmy, produktach i usługach, jakie są dla Ciebie najbardziej istotne oraz pisząc krótko o historii przedsiębiorstwa, usprawniasz proces tworzenia treści.

Dzięki temu tekst może być bogaty i zawierać mięso, które sprawi, że zaakceptujesz pierwszą wersję, jaką przesłał copywriter. Ewentualnie poprosisz o poprawki dotyczące maksymalnie kilku procent treści. Dodasz coś od siebie lub poprosisz, by usunąć konkretny akapit albo zmienić kolejność.

Brak odpowiedzi

Jeśli copywriter wysyła do Ciebie wiadomość z pytaniami, propozycjami czy rozwiązaniami, to staraj się odpowiedzieć w miarę szybko. Nie ignoruj Twojego wykonawcy i bądź dla niego pomocny. Pamiętaj, że gdy umawiasz się w poniedziałek z copywriterem, żeby tekst został opracowany na piątek, a w czwartek wieczorem dosyłasz mu materiały, o które Cię prosił, to nie możesz mieć pretensji, że treści nie zostały oddane na czas.

Dotyczy to również odpowiedzi na wiadomości, kiedy copywriter wysyła do Ciebie tekst i prosi o akceptację albo wprowadzenie ewentualnych poprawek. Szanuj swój i jego czas. Jeśli wiesz, że nie będziesz w stanie przejrzeć treści w ciągu najbliższych kilku dni – poinformuj o tym. Zawsze dobrze jest otrzymać taką wiadomość niż żadnej.

Copywriting oferta

Brak zaufania

Ty znasz się na swojej branży, widzisz jej plusy i minusy, ale to copywriter wie jak o niej opowiedzieć. Dlatego wypełniając brief i odpowiadając na czas, powinieneś mu też zaufać. Zdradź szczegóły działania na tyle ile możesz oraz podpowiedz, co Twoim zdaniem powinno znaleźć się w tekście, a o czym lepiej nie wspominać. Pamiętaj, że warto również wskazać wady – być może copywriter będzie miał wizję, jak przekuć je w zalety.

Na swojej drodze spotkałem klientów, którzy zapraszali na szkolenie, by wykonawca jeszcze lepiej poznał firmę oraz produkt. Popularnym rozwiązaniem jest też przesyłanie produktów do testowania, a następnie opisania. To tylko jedna z możliwości, jakie mają wpływ na udaną współpracę i moim zdaniem warto szukać takich sposobów na poznanie produktu, usługi oraz firmy klienta.

Brak porozumienia

Dotarcie się to bardzo istotna sprawa. Pierwsze teksty mogą nie być w stu procentach takie, jakich oczekujesz. Dlatego potrzebne są brief, odpowiedzi i zaufanie. Wszystko po to, by dojść do porozumienia, znaleźć wspólny język i współpracować – często latami.

Nie denerwuj się, jeżeli treści, które otrzymasz w pewnym stopniu będą odbiegać od oczekiwań. Zaznacz w komentarzu akapit do poprawy i napisz, dlaczego jest on niewłaściwy, uzasadnij swoje zdanie, podpowiedz co jest źle i jakie masz obawy. Pamiętaj, że informacja „tekst mi się nie podoba, proszę po poprawę” nie za bardzo pomoże – copywriterowi szczególnie.

Ceny tekstów – dlaczego lepiej zapłacić więcej

Nie jest to nic zaskakującego, ale przypominamy o tym, żeby nie zapomnieć. Działa to jak w każdej innej branży. W momencie, gdy obu stronom stawka odpowiada, wykonawca nie będzie pracować na ilość, lecz skupi się na jakości. A wtedy zamawiający tej jakości może się spodziewać na czas.

Sama jakość jest teraz w cenie. Lubi ją wyszukiwarka, która ma zaufanie do wartościowych treści. Docenia ją też czytelnik, czyli potencjalny klient. Jakość przeradza się w profesjonalizm, a ten profesjonalizm pozwala zarabiać.

Co ma wpływ na ostateczną cenę? Przede wszystkim tematyka, długość treści, termin realizacji, zawartość briefu oraz potrzeba skorzystania z innych źródeł lub jej brak. Mimo wszystko warto skupić się jednak na tym, by kwota nie była ostatecznym wyznacznikiem przy wyborze specjalistów.

Piotrek Polok

teksty@redelement.pl

W redelement.pl odpowiadam za content. Research, tworzenie treści, jej optymalizowanie i zarządzanie nią to moja codzienność, w której czuję się bardzo dobrze. Jestem zdania, że prosty przekaz jest najlepszy, o czym przekonali się dotychczasowi Klienci.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się