+48 519 106 555

+48 503 770 447

Konopiska, ul. Towarowa 2

kontakt@redelement.pl

Redelement.plPorady marketingowe WoMM – jak działa marketing rekomendacji?
Womm - jak dziala marketing rekomendacji

WoMM – jak działa marketing rekomendacji?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Użytkownicy Internetu z biegiem lat stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Badania pokazują, że aż 70% kupujących przed dokonaniem zakupu zbiera informacje i opinie o danym produkcie lub usłudze. Jest to więc kluczowy moment, w którym użytkownik podejmuje decyzje – tak lub nie. Jeśli nigdzie w sieci nie znajdzie informacji o naszej ofercie lub opinie o niej będą mocno nieprzychylne, może nie podjąć decyzji zakupowej. Wówczas skorzysta konkurencja. Naprzeciw firmom, które potrzebują zrobić „pozytywny szum” wokół swojej marki wychodzi WoMM, czyli marketing rekomendacji.

W poniższym tekście dowiesz się:

WoMM – czym jest?

WoMM (z angielskiego Word of Mouth Marketing) czyli marketing „z ust do ust” to forma reklamy polegająca na rekomendacji usług i produktów w kanałach wymiany informacji między użytkownikami, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani konkretnym artykułem. Są to między innymi fora internetowe, branżowe portale i blogi, grupy dyskusyjne na Facebooku czy serwisy zbierające opinie.  WoMM nazywany jest inaczej marketingiem szeptanym, który od wielu lat cieszy się dużą popularnością wśród osób i firm zajmujących się reklamą internetową, ale nie tylko. Działania WoMM mogą być równie dobrze prowadzone jako kampania offsite.

Zapytaj o ofertę na linkbuilding

Jak wygląda kampania WoMM?

Na początku kampanii WoMM musimy określić grupy docelowe do jakich zamierzamy dotrzeć i miejsca w których będą prowadzone działania. Ważne jest również określenie wizerunku do jakiego dąży firma, czyli tego, z czym jej oferta ma się kojarzyć. Najlepsze efekty uzyskują kampanie prowadzone w tematycznych miejscach, w których powstały mikrospołeczności osób ufających sobie nawzajem. Mogą to być na przykład fora internetowe, blogi i portale branżowe, serwisy mikroblogowe czy portale społecznościowe. Istotne jest, aby kampania nie była prowadzona w sposób nachalny i nieprzemyślany. Musimy wejść w kontakt z innymi użytkownikami, a nasze polecenie powinno wyglądać jak naturalna porada wynikająca z dyskusji.

W działaniach pomocne mogą okazać się narzędzia do monitoringu wzmianek w Internecie takie jak Brand24.com, Sentione.com czy darmowa usługa Google Alerts. Narzędzia te poinformują nas o odpowiedziach w obserwowanych przez nas tematach oraz pomogą wyłapać inne interesujące miejsca w których toczy się dyskusja, do jakiej możemy lub nawet powinniśmy dołączyć.

Panel Brand24.com

Jakie są korzyści WoMM

Prawidłowo przeprowadzona kampania WoMM niesie za sobą wiele korzyści. Po pierwsze – pozwala dotrzeć do nowych klientów, którzy jeszcze nie słyszeli o naszych produktach, zrobić buzz (szum) wokół naszej marki, zwiększyć jej rozpoznawalność. Po drugie – przekłada się na efekty SEO i widoczności strony w wynikach wyszukiwarki Google. Część wpisów stworzonych w czasie kampanii, może posiadać aktywne odnośniki (te nieaktywne też w pewien sposób przekładają się na SEO :)). Kolejnym ważnym aspektem jest domknięcie procesu sprzedaży. Użytkownik, który trafi na opinie o naszej ofercie i wyda mu się ona korzystna, najprawdopodobniej właśnie na nią się zdecyduje.

WoMM może okazać się również bardzo dobrym rozwiązaniem dla firm, które nie cieszą się pochlebnymi opiniami. Dzięki umiejętnym działaniom można je załagodzić, co na pewno przełoży się na wzrost sprzedaży.

Pozostałe korzyści WoMMu:

  • Zaznaczysz obecność wśród usług i produktów konkurencji
  • Nawiążesz bezpośredni kontakt z potencjalnymi konsumentami
  • Zbudujesz społeczność wokół marki, zyskasz „ambasadorów”, którzy będą ją polecać
  • Wykreujesz pozytywny wizerunek firmy
  • Zwiększysz sprzedaż

Buzz marketing na forach internetowych i blogach

Buzz marketing w Polsce cieszy się szczególną popularnością na forach internetowych i blogach. Jest to spowodowane głównie aktywnością firm SEO, które chcą zdobyć linki potrzebne do pozycjonowania stron. Niestety sytuacja ta doprowadziła do ogromnego zaspamowania wielu forów, które nie są moderowane. Problem ten nasilił się jeszcze wraz z rosnącą popularnością botów automatycznie wysyłających dane, takich jak Xrumer.

Prowadząc kampanie marketingu należy dokonać odpowiedniej selekcji forów. To samo dotyczy blogów. Nie należy dodawać postów z linkiem w zaspamowanych wątkach – takie działania przyniosą więcej strat niż korzyści. Bazę należy budować o miejsca tematyczne, moderowane, cieszące się dużą popularnością danej grupy użytkowników. Doskonałym przykładem jest forum dotyczące pozycjonowania stron PiO, które za sprawą ciągłej kontroli właścicieli niesie za sobą dużą wartość merytoryczną.

Zarządzający kampanią musi zwrócić uwagę na wyżej wymienione kwestie, a jego wypowiedzi powinny wyglądać naturalnie, być możliwie jak najbardziej rozbudowane i wnosić wiedzę merytoryczną do dyskusji.

Zapytaj o ofertę na linkbuilding

Kampanie WoMM z udziałem Influencerów

Wykorzystanie Influencerów do kampanii WoMM to świetna metoda zrobienia „szumu” wokół naszej oferty. Influencerzy to opiniotwórcy, którzy cieszą się popularnością wśród określonej grupy odbiorców. Przykładem influencera mogą być Mateusz Borek lub Tomasz Ćwiąkała, którzy swoimi przemyśleniami na temat stylu gry drużyn piłkarskich i reprezentacji kreują opinie kibiców. Wykorzystanie opiniotwórców na przykład w kampanii z branży modowej może przynieść świetne rezultaty w postaci zwiększonej rozpoznawalności marki i sprzedaży – która kobieta nie chce mieć sukienki, którą nosi gwiazda? 🙂

Czego należy się wystrzegać zlecając działania WoMM?

Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na cenę. Niska cena zwykle idzie w parze ze słabą jakością, a miejsca w których prowadzone są działania, są dobrane bez przeprowadzenia odpowiedniego researchu na zaspamowanych portalach. Osoba prowadząca kampanię musi zapoznać się z ofertą firmy, wiedzieć jaki jest jej cel oraz do jakiego wizerunku dąży. Tworzone wiadomości powinny wnosić wartość merytoryczną do dyskusji i być możliwie jak najbardziej rozbudowane. Komentowanie na zasadzie: „polecam firmę X” czy „spróbujcie produktu X, bo wyleczył mnie z raka”, przyniesie negatywny skutek od oczekiwanego.

Jeśli prowadzimy kampanie na forach, zwróćmy uwagę czy forum cieszy się popularnością użytkowników, czy jest dobrze pozycjonowane, moderowane i przede wszystkim – nie piszmy postów w nietematycznych wątkach i sami nie odpisujmy sobie na komentarze, jak ma to miejsce w przykładzie poniżej 😉

Jakie nie robic womm

Prawidłowo przeprowadzona kampania WoMM pozwoli firmie zwiększyć sprzedaż i zrobić hałas wokół oferty. Bez odpowiedniej wiedzy i praktyki oraz fachowych narzędzi, realizacja takiej reklamy jest mocno ryzykowna i może skończyć się kryzysem wizerunkowym firmy. Jeśli potrzebujesz wysokiej jakości działań WoMM, zapraszamy do kontaktu – https://redelement.pl/kontakt/.

The following two tabs change content below.
W redelement.pl zajmuję się wysokiej jakości linkbuildingiem. Z doświadczenia wiem, że czasami mniej znaczy więcej. Moje działania skupiają się na ilości idącej w parze z jakością.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się