Redelement.plPorady marketingowe WoMM – jak działa marketing rekomendacji?
Womm - jak dziala marketing rekomendacji

WoMM – jak działa marketing rekomendacji?

Jak działa WoMM, czyli marketing rekomendacji – użytkownicy Internetu z biegiem lat stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Badania pokazują, że aż 70% kupujących przed dokonaniem zakupu zbiera informacje i opinie o danym produkcie lub usłudze. Jest to więc kluczowy moment, w którym użytkownik podejmuje decyzje – tak lub nie. Pokazanie wzmianek w internecie pomoże klientowi w podjęciu decyzji, a jeśli nigdzie w sieci nie znajdzie on informacji o naszej ofercie lub opinie o niej będą mocno nieprzychylne, może nie zdecydować się na zakup. Wówczas skorzysta konkurencja. Naprzeciw firmom, które potrzebują zrobić „pozytywny szum” wokół swojej marki wychodzi WoMM, czyli marketing rekomendacji.

WoMM – czym jest?

WoMM (z angielskiego Word of Mouth Marketing czy też Whisper Marketing) czyli marketing „z ust do ust” to forma marketingu polegająca na rekomendacji usług i produktów w kanałach wymiany informacji między użytkownikami, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani konkretnym artykułem. Są to między innymi fora internetowe, branżowe portale i blogi, grupy dyskusyjne na Facebooku czy serwisy zbierające opinie.  WoMM nazywany jest inaczej marketingiem szeptanym, który od wielu lat cieszy się dużą popularnością wśród osób i firm zajmujących się reklamą internetową, ale nie tylko. Działania WoMM mogą być równie dobrze prowadzone jako kampania offsite.

Zapytaj o ofertę na linkbuilding

Jak prowadzić kampanię WoMM?

Prowadzenie kampanii WoMM należy zacząć od określenia grup docelowych do jakich zamierzamy dotrzeć i miejsc w których będą prowadzone działania. Ważne jest również określenie wizerunku do jakiego dąży firma, czyli tego, z czym jej oferta ma się kojarzyć. Najlepsze efekty uzyskują kampanie marketingu rekomendacji prowadzone w tematycznych miejscach, w których powstały mikrospołeczności osób ufających sobie nawzajem. Mogą to być na przykład fora internetowe, blogi i portale branżowe, serwisy mikroblogowe czy portale społecznościowe. Istotne jest, aby kampania marketingu szeptanego nie była prowadzona w sposób nachalny i nieprzemyślany. Musimy wejść w kontakt z innymi użytkownikami, a nasze polecenie powinno wyglądać jak naturalna porada wynikająca z dyskusji.

Marketing rekomendacji – jak to się robi, aby przynosił on pozytywne efekty? Oprócz ręcznego wyszukiwania miejsc do wypowiedzi w działaniach pomocne mogą okazać się narzędzia do monitoringu wzmianek w Internecie takie jak Brand24.com, Sentione.com czy darmowa usługa Google Alerts. Narzędzia te poinformują nas o odpowiedziach w obserwowanych przez nas tematach oraz pomogą wyłapać inne interesujące miejsca pod marketing szeptany na forach lub na stronach, na których toczy się dyskusja, do jakiej możemy lub nawet powinniśmy dołączyć.

Panel Brand24.com

Kampanie marketingu rekomdendacji – jakie korzyści dają?

Prawidłowo przeprowadzona kampania WoMM niesie za sobą wiele korzyści. Po pierwsze marketing szeptany w internecie – pozwala dotrzeć do nowych klientów, którzy jeszcze nie słyszeli o naszych produktach, zrobić buzz (szum) wokół naszej marki, zwiększyć jej rozpoznawalność. Po drugie – marketing rekomendacji przekłada się na efekty SEO i widoczności strony w wynikach wyszukiwarki Google. Część wpisów stworzonych w czasie kampanii marketingu szeptanego, może posiadać aktywne odnośniki (te nieaktywne też w pewien sposób przekładają się na SEO :)). Kolejnym ważnym aspektem marketingu rekomendacji konsumenckich jest domknięcie procesu sprzedaży. Marketing Word of Mouth może nam w tym bardzo pomóc, ponieważ użytkownik, który trafi poprzez marketing rekomendacyjny na opinie o naszej ofercie i wyda mu się ona korzystna, najprawdopodobniej właśnie na nią się zdecyduje.

WoMM może okazać się również bardzo dobrym rozwiązaniem dla firm, które nie cieszą się pochlebnymi opiniami. Dzięki umiejętnym działaniom według kampanii marketingu rekomendacji prowadzonym przez agencje WoMM można je załagodzić, co na pewno przełoży się na wzrost sprzedaży.

Pozostałe korzyści WoMMu:

  • Zaznaczysz obecność wśród usług i produktów konkurencji
  • Nawiążesz bezpośredni kontakt z potencjalnymi konsumentami
  • Zbudujesz społeczność wokół marki, zyskasz „ambasadorów”, którzy będą ją polecać
  • Wykreujesz pozytywny wizerunek firmy
  • Zwiększysz sprzedaż

Buzz marketing na forach internetowych i blogach

Buzz marketing na forach internetowych w Polsce cieszy się szczególną popularnością. Kampanie marketingu szeptanego nie są jednak prowadzone tylko na forach, świetnym sposobem na jakościowy buzz marketing jest również wypowiedzenie się w postaci komentarza na tematycznym blogu. Oba rodzaje WoMM marketing mają znaczny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jest to spowodowane głównie aktywnością agencji SEO, które chcą zdobyć linki potrzebne do pozycjonowania stron. Niestety sytuacja ta doprowadziła do ogromnego zaspamowania wielu forów, które nie są moderowane poprzez niepoprawnie przeprowadzoną kampanię marketingu szeptanego na forach. Problem ten nasilił się jeszcze wraz z rosnącą popularnością botów automatycznie wysyłających dane, takich jak Xrumer.

Prowadząc kampanie marketingu szeptanego należy dokonać odpowiedniej selekcji forów. To samo dotyczy blogów. Nie należy dodawać postów z linkiem w zaspamowanych wątkach – takie działania przyniosą więcej strat niż korzyści. Marketing wom to również kwestia tematyki miejsca, w którym zamierzamy przeprowadzić marketing rekomendacyjny. Bazę należy budować o miejsca tematyczne, moderowane, cieszące się dużą popularnością danej grupy użytkowników. Doskonałym przykładem buzz marketingu na wysokim poziomie są wpisy na forum dotyczącego pozycjonowania stron PiO, które za sprawą ciągłej kontroli właścicieli niesie za sobą dużą wartość merytoryczną. Dobrym przykładem miejsca do rekomendacji jest też LinkedIn – serwis specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych.

Zarządzający kampanią WoMM musi zwrócić uwagę na wyżej wymienione kwestie, a jego wypowiedzi powinny wyglądać naturalnie, być możliwie jak najbardziej rozbudowane i wnosić wiedzę merytoryczną do dyskusji. Kampania marketingu rekomendacji powinna zostać przemyślana i przeprowadzona z dbałością.

Zapytaj o ofertę na linkbuilding

Kampanie WoMM z udziałem Influencerów

Do kampanii WoMM można wykorzystać influencerów. Jest to świetna metoda zrobienia „szumu” wokół naszej oferty. Influencerzy to opiniotwórcy, którzy cieszą się popularnością wśród określonej grupy odbiorców. Przykładem influencera mogą być Mateusz Borek lub Tomasz Ćwiąkała, którzy swoimi przemyśleniami na temat stylu gry drużyn piłkarskich i reprezentacji kreują opinie kibiców. Wykorzystanie opiniotwórców na przykład w kampanii WoMM marketingu z branży modowej może przynieść świetne rezultaty w postaci zwiększonej rozpoznawalności marki i sprzedaży – która kobieta nie chce mieć sukienki, którą nosi gwiazda? 🙂

Czytaj również:

Czego należy się wystrzegać zlecając działania WoMM?

Kampania WoMM, aby przynosiła pozytywne skutki musi być przeprowadzona według określonych zasad. WoMM to rodzaj marketingu oferowany przez wiele firm. Jak wobec tego wybrać dobrą agencję WoMM, która przeprowadzi profesjonalną kampanię marketingu rekomendacji? Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na cenę. Niska cena zwykle idzie w parze ze słabą jakością, a miejsca w których prowadzone są kampanie na forach internetowych i blogach, są dobrane bez przeprowadzenia odpowiedniego researchu na zaspamowanych portalach. Agencja WoMM prowadząca kampanię z wykorzystaniem różnych form marketingu szeptanego (WoMM) musi zapoznać się z ofertą firmy, wiedzieć jaki jest jej cel oraz do jakiego wizerunku dąży. Tworzone wiadomości powinny wnosić wartość merytoryczną do dyskusji i być możliwie jak najbardziej rozbudowane. Komentowanie na zasadzie: „polecam firmę X” czy „spróbujcie produktu X, bo wyleczył mnie z raka”, przyniesie negatywny skutek od oczekiwanego.

Jeśli prowadzimy kampanie na forach, zwróćmy uwagę czy forum cieszy się popularnością użytkowników, czy jest dobrze pozycjonowane, moderowane i przede wszystkim – nie piszmy postów w nietematycznych wątkach i sami nie odpisujmy sobie na komentarze, jak ma to miejsce w przykładach marketingu szeptanego poniżej 😉 Te kampanie marketingu rekomendacji zostały przeprowadzone nieprawidłowo.

Jakie nie robic womm

Prawidłowo przeprowadzona kampania WoMM pozwoli firmie zwiększyć sprzedaż i zrobić hałas wokół oferty. Bez odpowiedniej wiedzy i praktyki oraz fachowych narzędzi, realizacja takiej formy marketingu szeptanego jest mocno ryzykowna i może skończyć się kryzysem wizerunkowym firmy. Jeśli potrzebujesz wysokiej jakości działań WoMM, zapraszamy do kontaktu – https://redelement.pl/kontakt/.

FAQ – WoMM najczęściej zadawane pytania

Marketing szeptany i zarobki – na jakie zyski można liczyć po wdrożeniu kampanii marketingu szeptanego?
Jeżeli działania są prowadzone przez profesjonalną agencję WoMM, która na bieżąco monitoruje sieć i dba o to, by marketing rekomendacji był na najwyższym poziomie z pewnością już po kilku miesiącach możemy liczyć na zwiększenie rozpoznawalności naszej marki, a co za tym idzie zwiększenie zysków.

Czy marketing WoMM (the word of mouth) pomoże na negatywne opinie w internecie?
Marketing Word of Mouth pomaga polepszyć wizerunek marki w sieci.

Marketing szeptany w internecie – kiedy zacząć się reklamować?
Najlepiej jest podjąć współpracę z firmą, specjalizującą się w marketingu WoMM już od początku prowadzenia strony. Możemy dzięki temu wybić się na wysokie pozycje. Ważna jest jednak systematyczność działań, tylko długofalowo prowadzone kampanie WoMM mogą zapewnić nam dobrą renomę wśród klientów i wzrost sprzedaży.

Jakie są ceny marketingu szeptanego?
Rozbieżność cen w przypadku marketingu szeptanego jest duża. Ceny zaczynają się już od nawet 3zł za wpis z linkiem, jednak decydując się na realizację takich wpisów nie możemy oczekiwać ich wysokiej jakości oraz niespamowego charakteru. Wysokiej jakości marketing szeptany realizowany przez agencje WoMM to ceny od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za jeden wpis.

Jak usunąć negatywne opinie w internecie?
Niestety nie zawsze udaje się usunąć negatywne opinie w internecie. Możemy „zakopać je” pozytywnymi opiniami, dzięki czemu te negatywne nie będą raziły w oczy. W tym wypadku marketing rekomendacji konsumenckiej jest najlepszym przykładem na zniwelowanie złych opinii.

Klaudia Minkina

klaudiamatlingiewicz@gmail.com

W redelement.pl zajmuję się wysokiej jakości linkbuildingiem, opieką nad wizerunkiem firmy oraz prowadzeniem social mediów. Z doświadczenia wiem, że czasami mniej znaczy więcej. Moje działania skupiają się na ilości idącej w parze z jakością.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się