Redelement.plPorady marketingowe Planujesz otworzyć sklep internetowy? Poznaj 5 rzeczy, które mogą być pomocne na starcie!
Planujesz otworzyć sklep internetowy Poznaj 5 rzeczy, które mogą być pomocne na starcie

Planujesz otworzyć sklep internetowy? Poznaj 5 rzeczy, które mogą być pomocne na starcie!

Dzisiaj przenoszenie biznesu do internetu to już nie możliwość a konieczność. O ile w usługach nie każdy jest w stanie znaleźć odbiorców online, tak właściciele sklepów internetowych mogą mieć swoje pięć minut lub ponieść całkowitą porażkę. Dlatego ważna jest strategia i przemyślane wchodzenie do sieci.

1. Sklep w internecie to nie to samo co sklep stacjonarny
2. Platforma/silnik strony
3. Produkty na sklepie
4. Zaplanuj kanały reklamy
5. Opowiadaj o produktach

Sklep w internecie to nie to samo co sklep stacjonarny

Musisz wiedzieć, że sklep stacjonarny i sklep online to dwie różne sprawy. W internecie każdy szczegół ma znaczenie. Zaczynając od silnika strony, poprzez hosting, wygląd i poruszanie się po sklepie, na płatnościach i sposobie dostawy kończąc. Oczywiście są też wspólne cechy dla obu rodzajów sklepów.

Chodzi tu o oglądanie produktów, porównywanie ich w innych sklepach, wchodzenie i wychodzenie, a w końcu powrót i zakup. Spacerując po galerii handlowej klient może wrócić po produkt jeszcze tego samego dnia. W sklepie internetowym mogą przyjść ponownie nawet po miesiącu.

Prowadząc, np. sklep stacjonarny z odzieżą w danym mieście, twoją konkurencją będzie kilka lokalnych podobnych sklepów lub galerie handlowe. W internecie będzie to każdy sklep twojej branży, niezależnie od miasta, ponieważ i tak dostawa będzie za pomocą kuriera.

Copywriting oferta

Samo wejście użytkownika na stronę nie gwarantuje sprzedaży, ponieważ na nią składa się wiele czynników. Użytkownik, który trafi do twojego sklepu poszuka swojego rozmiaru, modelu, ceny i opcji wysyłki. Jeśli okaże się, że cena bluzki jest taka sama jak w innym sklepie, ale wysyłka kosztuje 5 złotych więcej niż u konkurencji, to już jesteś na gorszej pozycji.

Prowadząc sklep online cały czas musisz obserwować konkurencje i wychodzić z pomysłami do klienta. Jednym z nich jest np. oferowanie niższej ceny niż ta, którą potencjalny znajdzie w konkurencyjnym sklepie. Możesz użyć do tego hasła „pokaż nam ten produkt u konkurencji, a sprzedamy go 10% taniej od nich”.

Platforma/silnik strony

Platforma, na którą się zdecydujesz, będzie jednym z ważniejszych elementów tworzenia sklepu internetowego. Jeśli nie wiesz, czy lepszym rozwiązaniem dla Ciebie jest WordPress z WooCommerce, PrestaShop, Shoper, a może indywidualne rozwiązanie, to przedyskutuj te kwestię ze specjalistą, który zna każdą z opcji.

Już na etapie budowania sklepu powinieneś mieć w głowie dwie kwestie. Po pierwsze wygląd i prostota w poruszaniu się, a po drugie SEO. Właściwie można powiedzieć, że SEO powinno być jeszcze szybciej niż wygląd. Użytkownik najpierw musi nas znaleźć w internecie (SEO), a potem podejmie decyzje czy chce poznać nasz sklep (wygląd i prostota).

Drzewko w menu nie powinno być skomplikowane, a przechodzenie między kategoriami, podkategoriami i produktami odbywało się płynnie. Musisz pamiętać też o dobrym hostingu, by strona nie „padła”, kiedy odwiedzi ją 20 użytkowników jednocześnie.

Produkty na sklepie

Tworzysz sklep w internecie na podstawie dotychczasowej sprzedaży stacjonarnej? A może sklep online to twoja pierwsza przygoda związana z handlem? Niezależnie od sytuacji, pamiętaj o tym, by skupić się wyłącznie na produktach, które już posiadasz lub dogadujesz szczegóły i wiele wskazuje na to, że będziesz je mieć w ofercie.

Niby oczywiste, ale nie dla wszystkich. W naszej karierze zdarzały się już historie, gdzie klient stworzył konkretne podstrony i zlecił opisanie ich. Ostatecznie okazywało się, że danej kategorii/produktu nie było w ofercie. Szkoda pieniędzy i czasu na opisywanie czegoś, co nie ujrzy światła dziennego.

Dlatego wyjdź od tego, co masz lub na pewno będziesz mieć w sklepie. Na podstawie kategorii zrób research słów kluczowych. Wtedy dowiesz się, czy w twoim przypadku lepszym rozwiązaniem będzie słowo „buty” czy może „obuwie”, a może to i to.

Pamiętaj też, by na samym początku nie pchać się w najbardziej popularne słowa kluczowe, ponieważ budowanie widoczności (przynajmniej organiczne) może zająć sporo czasu, a Ty musisz zacząć zarabiać. Jak to ogarnąć? O tym mówimy w kolejnym akapicie.

Zaplanuj kanały reklamy

Prowadząc działania marketingowe dla lokalnego sklepu stacjonarnego skorzystasz z banerów, które będą wisieć w okolicy. Jest też opcja reklamy w lokalnej prasie radio czy telewizji. Ponadto, jeśli masz dobry produkt lub usługę to ludzie będą o tym mówić i polecać.

Podobnie będzie w internecie. Jednak tutaj oprócz poleceń ludzi masz opcję, by dotrzeć do osób, które nie będą przypadkowe. Wykorzystując dostępne narzędzia możesz „targetować” reklamy do konkretnych grup pod kątem wieku, zainteresowań, wykształcenia czy stanowiska pracy.

Zapytaj o ofertę na linkbuilding

Masz możliwość korzystania z narzędzi Google ADS i Facebook ADS, gdzie mówiąc kolokwialnie – jesteś tak długo widoczny, jak długo za to płacisz. Możesz postawić również na tworzenie treści na blogu poprzez stosowanie długiego ogona (popularny long tail) lub FAQ bądź Q&A. Reklama w internecie to dość obszerny temat, w którym możemy pomóc.

Jeżeli Twój sklep jest nowy i musisz w szybkim czasie chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów, warto podzielić budżet miesięczny na działania Google ADS i SEO, np. 60% budżetu przekazujesz na reklamę płatną, a 40% na działania SEO.

W następnym miesiącu lub kwartale konsultując ze specjalistą lub decydując samemu – zmienisz lub zostawisz te proporcje. Pamiętaj, że do budżetu na reklamę należy doliczyć prowizję za obsługę dla agencji/freelancera (jeśli zlecasz te działania). Ponadto musisz wiedzieć, że działania specjalisty nie gwarantują sprzedaży twoich produktów lub usług.

Opowiadaj o produktach

No właśnie, specjalista sprawi, że na stronie pojawią się użytkownicy, ale co dalej? Za przedstawienie produktów i podpowiedzi klientowi w dalszym ciągu odpowiadasz ty, jak w sklepie stacjonarnym. W internecie możesz wykorzystać bloga.

Przedstawisz zastosowanie produktów, stworzysz poradniki i wskażesz, co będzie dobre dla potencjalnego klienta, np. na podstawie poradników czy rankingów. Skoro wszystko dzieje się dzisiaj w internecie to dobrze byłoby wykorzystać relacje live na fanpage sklepu, gdzie zaprezentujesz nowy asortyment. Warto też publikować recenzje czy promocje produktów postaci video na Youtube.

Zanim zaczniesz działać w internecie pomyśl o dobrej strategii, zastanów się jakie produkty masz, a co chcesz wprowadzić do oferty w przyszłości. Pamiętaj, że produkt możesz dodać w każdym momencie, a nie warto zapraszać użytkowników do „pustych” podstron, gdzie zobaczą komunikat „nie mamy (jeszcze/już) tego produktu”. Zdecyduj też co będziesz robić samemu, a co zlecisz specjalistom. Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu sklepu lub jego reklamy w internecie – zapraszamy do kontaktu.

Piotrek Polok

teksty@redelement.pl

W redelement.pl odpowiadam za content. Research, tworzenie treści, jej optymalizowanie i zarządzanie nią to moja codzienność, w której czuję się bardzo dobrze. Jestem zdania, że prosty przekaz jest najlepszy, o czym przekonali się dotychczasowi Klienci.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się