+48 519 106 555

+48 503 770 447

Kopalnia, ul. Szkolna 74

Redelement.plBudowanie linków Marketing rekomendacji – jak wygląda WoMM w praktyce

Marketing rekomendacji – jak wygląda WoMM w praktyce

Marketing rekomendacji są to działania, których celem jest wyrażenie pozytywnych opinii na temat konkretnej firmy, jej produktu czy usługi. Pozytywne rekomendacje to taka forma reklamy, która może znacząco pomóc naszej firmie zwiększyć sprzedaż. Z uwagi na szeroki wachlarz produktów i usług dostępnych na rynku konsument ma duży wybór i chce zdecydować się na zakup tego najlepszego bądź najkorzystniejszego cenowo. Kampanie marketingu rekomendacji pomagają zdobyć zaufanie potencjalnego klienta, a to znacząco wpływa na jego decyzję zakupową, a co za tym idzie zwiększenie zysków firmy.

Czym jest marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji to działania mające na celu pozyskanie pozytywnych opinii na temat produktu, usługi bądź brandu oraz aranżowanie dyskusji tak, aby klienci mogli opisać swoje wrażenia związane z firmą. Marketing rekomendacji konsumenckich możemy wykonywać na wielu płaszczyznach, jest to jedna z bardziej elastycznych form WoMMu. Ważne jednak, aby odpowiednio dobrać działania pod kampanię marketingu rekomendacji. Dużą zaletą marketingu rekomendacji jest wysoka wiarygodność, która wpływa na świadomość marki. Wiarygodność budowana jest tylko wtedy, kiedy działania marketingowe wykonywane są we właściwy sposób. Bardzo istotne jest skonkretyzowanie szczegółów kampanii marketingu rekomendacji i określenie grupy docelowej, do której ma być skierowana.

Kampanie marketingu rekomendacji – dla kogo?

Nie ma sprecyzowanej grupy firm, które powinny decydować się na kampanie marketingu rekomendacji. Konsumenci wyszukują opinie zarówno o małych jak i większych firmach, o tańszych i drogich produktach, dlatego też kampanie WoMM są dedykowane dla praktycznie wszystkich rodzajów działalności. Badania pokazują, że 90% konsumentów nie zdecyduje się na skorzystanie z oferty firmy, jeżeli opinie o produktach czy usługach nie będą w znaczniej większości pozytywne, a już co drugi konsument nie podejmie decyzji zakupowej jeżeli nie znajdzie żadnych opinii na temat firmy w internecie.

Biorąc pod uwagę te dane możemy wnioskować, że rekomendacje konsumenckie są niezwykle mocną formą reklamy i ma duży wpływ na konsumentów. Jeżeli więc nasza firma oferuje konkretny produkt lub usługę i chcemy zrobić wokół naszej firmy szum (buzz), powinniśmy postawić na marketing szeptany. Im więcej tego pozytywnego szumu tym firma nabiera większej wiarygodności w oczach potencjalnego klienta.

Czytaj również:

Agencja marketingu rekomendacji czy samodzielne działania

Pewnie wiele osób zastanawia się, czy zlecić prowadzenie działań reklamowych agencji marketingu rekomendacji czy prowadzić kampanię samodzielnie. Zazwyczaj wszystko zależne jest od dwóch czynników – czasu oraz budżetu. Jeżeli nie mamy odpowiedniego budżetu na prowadzenie kampanii marketingu szeptanego przez agencję WoMM to powinniśmy samodzielnie zająć się jej realizacją. Musimy jednak poświęcić na to odpowiednią ilość czasu, ponieważ działania marketingu rekomendacji powinny być wykonywane systematycznie.

Jeżeli zależy nam na tym, aby nasz brand cieszył się dobrymi rekomendacjami klientów to powinniśmy regularnie monitorować wszelkie wzmianki, na jego temat. Wcześniej należy zdobyć odpowiednią wiedzę, by kampania WoMM została przeprowadzona dobrze i nie naraziła firmy na utratę dobrego wizerunku. Z czym niestety wiąże się nachalna reklama w postaci np. wpisów w zaspamowanych forach, bądź fali rekomendacji zamieszczanych w zbyt krótkich odstępach czasowych, które nie wyglądają wiarygodnie.

Narzędzia pomocne przy marketingu rekomendacji

Do prowadzenia kampanii możemy wykorzystać narzędzia pomocne przy marketingu rekomendacji. Gdy podejmujemy współpracę z agencją interaktywną to specjaliści zaczynają od przeprowadzenia dokładnego researchu miejsc, w jakich zamierza przeprowadzić kampanię marketingu rekomendacji. Mogą to być fora internetowe, marketing szeptany w postaci komentarzy na tematycznych blogach, rekomendacja produktu poprzez opinie np. na stronie czy fanpage na Facebooku, a także wiele innych miejsc. Wyszukiwane są one ręcznie za pomocą wyszukiwarki Google i narzędzi do monitorowania sieci takich jak: Brand24, SentiOne czy Unamo.

Brand24 od kilku miesięcy ma wyłączoną możliwość monitorowania takich mediów społecznościowych jak Facebook i Instagram. Świetnie sobie jednak radzi z wyszukiwaniem wzmianek o słowach kluczowych, produktach, usługach, brandzie bądź konkurencji na forach internetowych, blogach, serwisach informacyjnych czy materiałach wideo. SentiOne podobnie jak poprzednie narzędzie monitoruje wzmianki w internecie, a także w mediach społecznościowych, czego aktualnie nie może zaoferować Brand24. Za pomocą obu narzędzi mamy możliwość ustawienia kampanii i monitorowania jej efektów. Unamo natomiast oprócz monitorowania internetu, daje nam możliwość monitoringu pozycji i analizy strony www pod kątem SEO, a ponadto monitorowania treści wirtualnych, dzięki czemu możemy wykryć, czy nasza grafika nie jest wykorzystywana przez osoby niepowołane. Wykupienie licencji na każde z narzędzi jest płatne, a koszt uzależniony jest od wielkości pakietu.

Gdzie przeprowadzić kampanie marketingu WoMM?

To, gdzie możemy przeprowadzić kampanie marketingu WoMM zależy w dużej mierze od naszych możliwości finansowych oraz od specyfiki naszej działalności. Jeżeli mamy wsparcie agencji WoMM to specjaliści zweryfikują najodpowiedniejsze dla nas miejsca. Natomiast w przypadku, gdy sami będziemy prowadzić kampanię marketingu szeptanego musimy wyszukać odpowiednie miejsca ręcznie poprzez wyszukiwarkę bądź za pomocą wspomnianym wyżej narzędzi. Jednym z najpopularniejszych kanałów WoMMu jest marketing szeptany na forach internetowych. Serwisów z podstronami zawierającego fora oraz samych platform dyskusyjnych jest bardzo wiele, dlatego należy zbudować sobie bazę tych wartościowych miejsc, z ruchem, dopasowanych tematycznie do naszej branży. Wypowiedzi powinny być poprawne merytorycznie, ortograficznie i odnosić się do dyskusji, jak i również mobilizować do jej dalszego rozwoju.

Wpisy w postaci komentarzy na blogach do tematycznych artykułów to również świetny sposób na rekomendację produktu bądź usługi. Co więcej możemy wypowiadać się również w imieniu firmy w roli eksperta, co wpływa na wiarygodność marki. W przypadku wpisów na forach czy komentarzy na blogach bardzo ważna jest dywersyfikacja miejsc. Nie powinniśmy wypowiadać się tam, gdzie zauważamy dużą ilość spamu. Komentarze do tematycznych artykułów na serwisach internetowych to również świetny sposób na realizację kampanii marketingu rekomendacji konsumenckiej, tak samo dodawanie komentarzy do filmów na YouTube, których temat zbliżony jest bądź dotyczy stricte naszej działalności.

Influencer Marketing i rekomendacje w social mediach

Od kilku ostatnich lat bardzo popularne stały się działania Influencer Marketing i rekomendacje w social mediach. Pierwsza z tych działań jest formą marketingu prowadzoną w mediach społecznościowych oraz na platformach blogowych. Polegają one na rekomendowaniu konkretnego produktu bądź usługi przez osoby wpływowe tzw. influencerów. Decydując się na taki rodzaj marketingu musimy skontaktować się z wybraną osobą i omówić kwestie współpracy. Influencer powinien przetestować nasz produkt lub usługę i podzielić się odczuciami z osobami, które go obserwują (followersami). Ceny za kampanie influencer marketing są bardzo zróżnicowane, a głównymi czynnikami jakie determinują ostateczną cenę są ilości obserwatorów, zasięgi jakimi może pochwalić się influencer oraz jego status.

Media społecznościowe jak Facebook czy Instagram to kolejne odpowiednie miejsce do pozyskania rekomendacji. Najcenniejsze rekomendacje to te, dodane przez zadowolonych klientów. Jeżeli mamy możliwość skontaktować się z nimi to możemy poprosić o dodanie opinii na Facebooku czy na naszej wizytówce Google. Zdarzają się również negatywne opinie, które niestety mogą zniszczyć reputację firmy w internecie. Postarajmy się skontaktować z niezadowolonym klientem, wyjaśnić nieporozumienie, zaproponować zadośćuczynienie i poprosić o usunięcie bądź edytowanie opinii. Liderzy opinii dbają o to, aby nakłonić klientów do rekomendacji w postaci ulotki do zamówień, maila z newslettera czy możliwości uzyskania rabatu dla aktywnych klientów w mediach społecznościowych.

Marketing rekomendacyjny i efekty

Efekty marketingu rekomendacyjnego zależą w dużej mierze od nas i od tego jaką obierzemy strategię działania. Powinniśmy docenić moc, jaką niesie ze sobą WOMM i sugestia. Marketing szeptany funkcjonuje już od dawien dawna. Kiedy nie było internetu, gazet czy ogłoszeń ludzie poszukując konkretnego produktu bądź pomocy fachowca komunikowali się ze sobą na zasadzie rekomendacji. To jest tak zwany word of mouth marketing, czyli reklama z ust do ust. Będąc zadowolonym z zakupu pełnowartościowego produktu bądź usługi przeprowadzonej na najwyższym poziomie, zwykle rekomendujemy taką firmę swoim znajomym. Tak samo w drugą stronę – niezadowolony klient przekaże dalej negatywną opinię, aby przestrzec potencjalnych konsumentów. Opinie mają znaczący wpływ na proces zakupowy, a także na to, czy stali klienci będą korzystać dalej z naszych usług. Jedna wiarygodna, negatywna opinia może skutecznie zniechęcić do ponownego skorzystania z naszej oferty. Dlatego warto dbać o pozytywny wizerunek firmy w internecie.

WOMM jest bardzo ważny w budowaniu wiarygodności marki. Odpowiednio dobrana pod profil działalności kampania marketingu rekomendacji może znacznie wypłynąć również na obroty firmy. Naszym zadaniem jest tworzenie global trust in advertising, czyli globalnego zaufania przez reklamę i jest to możliwe wyłącznie poprzez profesjonalne podejście do kampanii i przygotowanie się do niej. Research miejsc i kanałów reklamy to słowo klucz w przypadku marketingu rekomendacji konsumenckiej, jak i generalnie – reklamy w internecie.

Marketing rekomendacji – FAQ:

Co to jest rekomendacja?

Rekomendacja jest to opinia konsumenta na temat firmy, produktu lub usługi. Najczęściej o pozytywnym wydźwięku.

Jak długo należy prowadzić kampanie WoMM?

Kampanie WoMM należy prowadzić cały czas na bieżąco, analizować zmiany i reagować na nie.

Jakie są główne cele marketingu rekomendacji?

Główne cele marketingu rekomendacji to kreowanie pozytywnego wizerunku firmy w internecie oraz popularyzacja produktów bądź usługi.

Jakie są minimalne ceny za marketing szeptany?

Ceny uzależnione są od efektów, jakie zamierzamy uzyskać oraz od konkurencyjności oferty naszej firmy.

Klaudia Matlingiewicz

W redelement.pl zajmuję się wysokiej jakości linkbuildingiem. Z doświadczenia wiem, że czasami mniej znaczy więcej. Moje działania skupiają się na ilości idącej w parze z jakością.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się